Det händer HÄR och NU

För ett tag sedan skrev vi om att något hände med datorrollspelen i mitten på nittiotalet: från att ha kretsat runt en liten grupp som gjorde ösiga saker (gärna i turns) övergick spelen till att handla om ensamma jävlar som är utvalda av ödet eller liknande fantasy-klichéer. Årets version av Syndicate står som ett monument över denna förändring: från charmigt snett ovanifrån-perspektiv till hjärtlös first person shooter.

I skuggan av storspelens ducka, sök skydd, skjut breder dock en nygammal våg av klicka, vänta på din tur, hoppas slumpen står dig bi. På toppen av vågen rider Wasteland 2 – spelet som skall bli som Fallout 2 och 3 borde varit.

Nästan lika stort, men ännu större i rollspelskretsar, är förstås Shadowrun returns: fantasy-cyberpunk när den är som bäst. Eller i alla fall mest.

Att säga att det finns ett intresse för spelen är en fantastisk underdrift. Wasteland har samlat ihop nästan 3 miljoner dollar i crowdfunding, medan Shadowrun för närvarande ligger på mer blygsamma 1,2 miljoner dollar. I båda fallen har projekten dragit in mer än tre gånger så mycket pengar som initiativtagarna äskat. För den som vill hoppa på tåget är det för sent för Wasteland, men Shadowrun-kampanjen är igång i en dryg vecka till. Spelet är ditt för 15 dollar, vilket med nuvarande växelkurs betyder att spelet är billigare än den pizza och folköl som du kommer konsumera under första dagen du spelar.

Även på rollspelsfronten är gamla nyheter i ropet. James M. Ward håller som bäst på att damma av Metamorphosis Alpha, rymdmutant-krälet som var föregångaren till Gamma World. Här går det dock påtagligt mycket trögare: projektet är bara finansierat till 80%.Som vanligt när det gäller pengar, är en stor del av problemet att Ward har en för ful framsida. Det ser för mycket ut som Doctor Who och för lite ut som orginalets syratripp.

Metamorphosis Alpha - då och nu

7 thoughts on “Det händer HÄR och NU”

  1. Det första Shadowrun till Xbox 360 var visst riktigt ruttet. Shadowrun 2 kan nog, med tillräkligt mycket pengar och inovation bli riktigt, riktigt skoj.
    Wasteland. Jag har litegranna mina dubier. Wasteland kan bli som Fallout fast sämre. Det behövs människor med visioner för att kunna göra postapokalypsen ny och intressant som setting. Det hela kan riskera att bli mycket upprpningar av skrotgårdar, sand, strålning, skitiga, arga människor och galna mutanter. Jag tror att just den genren har lätt att lida av inflation. När ni skrev Wasteland rpg så tänkte jag direkt på pappers och penna brädspelet.

    1. Jag håller med om att efter-katastrofen är en ganska trött genre. Problemet är väl lite att de flesta genres börjar bli trötta, och de som inte redan är det förstörs genom att de strömlinjeformas och/eller börjar innehålla zombies…

  2. Läste om Metam A på GeekDad – verkade koolt, en genre som skulle kunna göras mkt med. Bara i senaste Fenix finns ett gott exempel och vilken RPG-nörd har inte tänkt på att göra ett sånt spel – jag har iaf gjort det.

  3. Underbart att skåda hur Metamorphosis Alpha kommer tillbaks på banan. Jag äger faktiskt ett ex av förstautgåvan från ca 1977. Inte mycket till spel — grottkräl på ett jätterymdskepp, men charmigt på sitt sätt. Jag spelledde några äventyr anno dazumal, men det var svårt att sy ihop en bra kampanj. (Jag minns dock hur Gunnar B hade en muterade venusflugfälla som spelarroll.)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.