Dagens Grymkäft: Hummerfällan

Hummerfällan
"Äventyrarna hålls fångna i en bur 15 meter över ett stort, cirkelrunt rums sandgolv. Hungriga jättehumrar krälar genom rummet och klickar hotfullt med sina klor..."

Kräftdjur lyckas med att samtidigt se både dumma och livsfarliga ut. Och samtidigt som de knäcker dina ben kommer små fula hattar och kräftmånar att passera revy framför dina ögon.

För att fullt förstå fällan måste man ta i beaktande att buren utstrålar en osynlig vägg-besvärjelse. Rummet till höger är fullt av fjädrar och täcks av en naturtrogen affisch. Frågor på detta?

4 döskallar.

7 thoughts on “Dagens Grymkäft: Hummerfällan”

  1. Det finns en del frågor som både är intressanta och underhållande:
    1. Hur kommer det sig att rollpersonerna hamnar i Krabburen?
    2. Varför bygga en möjlig lösning på en fälla som enligt Drakar och Demoners regler skulle kräva att man offrade en del av sin själ för att upprätthålla en osynlig vägg (Jag tänker naturligtvis PERMANENS E1 / NEXUS E1)?
    3. Vem har odlat fram jättekrabborna?
    4. Kan man inte ta sig ut på samma vis som de tog sig in?
    5. Hur hoppar man upp till fjäderrummet om man hade ens fått ett stalltips av Grymkäft själv?

    Inga av dessa frågor får ett svar. En fälla är väl ändå tänkt att döda spelarna omedelbart inte erbjuda dem en utgång? Mina fällor säger PANG så är det klart.

  2. Visst finns det svar, och här är de!

    1. Fällan är en del i en flerstegsraket. Först måste rollpersonerna bli tillfångatagna, fråntagna all utrustning, drogade eller slagna medvetslösa (så att de inte ser hur fällan är uppbyggd). Sen hamnar de i fällan.

    2. För att man är ond och har odlat fram jättehumrar för just detta ändamål?

    3. Någon som är skitond och just offrat en del av sin själ för att bygga en fälla (jfr punkt 2)

    4. Jo. Men skit i dem och tänk istället på den skitonda hummerfiskaren, för han måste ju både ta sig in och ut ur fällan – med klar risk för eget liv varje gång. Man kan tänka sig att han på vägen ut börjar fundera om det inte hade varit värt att bara slå ihjäl hjältarna när deras vägar korsades för första gången.

    5. Kan jag inte avslöja, för vad är då spänningen när ni träffar på fällan i mitt nästa äventyr…

    1. Tack för påpekandet – naturligtvis gör de det! Däremot verkar de humrar som vaktar i fällan vara något större, åtminstone om man får tro bilden. Men säkert är de släkt.

      Kampanjboken är en veritabel fest för sinnet.

  3. Inser att posten är lite gammal men mycket det var mycket underhållande att läsa. Detta är faktiskt en av få av Grymkäfts Överarbetade Fällor som faktiskt går att använda (utom i spelgrupper där alla tycker att det är roligare att slå fram rollpersoner än att spela), d.v.s. den erbjuder lite problemlösning, beslutsfattande och interaktion mellan spelare och spelledare utöver “Pang, tjoff, alla dog. Ha ha!”. Det tråkiga är ju att det krävs råstyrka för att dra i handtagen och överleva, den modige som ger sig ner till humrarna hittar en skatt men ökar inte dina chanser att komma därifrån. Om jag minns rätt.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.