En förhandstitt på nya Western

Thelin har gjort en absud mängd illustrationer som, förutom att vara snygga och informativa, förhoppningsvis kan skänka spelet den air av tuffhet som det behöver

Sedan en knapp månad tillbaka ligger en förhandstitt på nya Western ute på nätet. Mycket bådar gott – främst att konstruktörerna genom tre olika regelsystem har tänkt på oss som hatar att driva boskap och bara vill se hårda ut i motljus. Dessutom har man tagit bort köpa/behålla-systemet och ersatt det med xp. Bra gjort, och inte en utgåva för tidigt. Jag misstänker dock att borttagandet av denna regel – hatad av många – ändå är det som inbitna fans först kommer klaga på. Av någon anledning är det ju ofta den konstigaste regeln i samlingen som får symbolisera hela systemet, vilket på gott och ont medför att många kommer känna att spelet är mer förändrat än det verkligen är.

Förhandstitten låter oss nämligen också förstå att det fortfarande är Western. Visserligen ett år tidigare, men fortfarande omisskännligt. Trettiotre (!) yrken har de lyckats klämma in, till skam för den som tänkte att det bara fanns tre: den gode, den onde och den fule. Dessutom utlovas ett saftigt kapitel om hästar, komplett med hästformulär ifall någon vill spela Jolly Jumper. Extra uppskattat är detta förstås för stora spelgrupper, där de ordinarie rollerna inte räcker till.

Ett fett uppslag visar att dollar ofta var gröna redan då. Ett annat avsnitt berättar allt du behöver veta om sjukdomar. För, handen på hjärtat, vad kan vara roligare att spela än just sjuk? Tack vare Åsas regler kan vi till exempel se hur epidemier kommer och går. Så när höstrusket kommer kan du glädja dig åt att ditt fiktiva jag inte har det så roligt heller, med infektioner, snuva och gimpade värden.

Vidare lär vi oss att pistolen kan bäras i byxliningen – fram. Huruvida det också går bra att ha den baktill, eller om det är ett senare Gangster-fenomen, måste vi vänta på boksläppet för att få reda på. Western utlovar nämligen en absurd mängd färgillustrationer, som täcker allt från navelludd till voodoo-präster. Att Gillbringarna vågar sig på ett sådant stunt samtidigt som Riotminds begår harakiri över illustrationspriset är lika delar strålande och förbluffande.

Sammantaget verkar Western vara precis den produkt som man kunde tänka sig. Snygg, påkostad, genomtänkt och polerad på gränsen till tråkig. Ett spel man kommer köpa, men sedan snabbt glömma bort. Trygg. Jag önskar bara att Rävspel också tog mot till sig och stoppade in lite fuck yeah i spelet. Kanske är det här Thelins illustrationer kommer in – de som presenteras är en smula mörkare än föregångarens. Frågan är om det räcker. Boningen väntar spänt…

2 thoughts on “En förhandstitt på nya Western”

  1. Dags för ett nytt inlägg om detta nu 4 år senare när Western IV faktiskt är på gång på riktigt! 🙂

    Från vad jag hittills läst så har du rätt i att det blir snyggt, påkostat, genomtänkt och polerat! För mig gränsar dock inte detta till tråkigt utan till just FUCK YEAH!

    Rejäla förhandstittar:
    http://www.rollspel.com/pdf/western/WE4_Grundbok_I_Rollpersonen_preview.pdf
    http://www.rollspel.com/pdf/western/WE4_Grundbok_II_Regelboken_preview.pdf

    Crowdfunder
    https://www.indiegogo.com/projects/western-iv

  2. Tiden går fort, en fyra år gammal förhandstitt?! 🙂

    Crowdfundern gick ju över förväntan och jag hoppas att Western 4 kommer att sälja bra även sen böckerna släppts i handeln. Jag tycker spelet och Gillbringarna förtjänar det. En av mina mest minnesvärda kampanjer (som spelare) har jag haft i Western. Hoppas få spela det det när böckerna kommer.

    Jag har också sedan gammalt en orealiserad dröm att spela MUA med Western-regler. Simulationisten i mig vill utforska Pyri med adekvata regler för avståndsstrid, sjukdomar och utmattning, med mer. Och Frihetens slätter är i princip vilda västern som det är. Man behöver bara byta ut Den fule mot en vanskapt mutant etc, så har man sitt äventyr klappat och klart.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.