Musiken som stämningshöjare

Vi talar sällan om musik här på boningen. Men det kanske blir mer av den varan i framtiden. Rollspelare har en fabläss för filmmusik, anledning till detta är att de också gör sig bra som bakgrundsmusik till ens rollspelskvällar.  Bakgrundsmusik kan som jag ser det användas på två sätt. Det första är att musiken som spelas under mötet faktiskt är den musik som rollpersonerna hör i scenen, det andra är precis som när det gäller det mesta filmmusik vara något spelarna endast hör men ger en ökad dramatisk förståelse över vad som pågår i scenariot.

Men det är inte alltid så lätt som man tror att hitta filmmusik som lämpar sig till rollspel. Vinsten är dock ökad dramatik i scenariot och att spelgruppen lättare infinner önskad stämning.

Vad är utmaningarna?
Musiken får inte störa aktiviteterna som händer kring bordet utan ska snarare komplettera dessa.
– Det innebär att musiken bör sakna text eller sjungas på ett språk ingen förstår.

Musiken ska passa bra in till scenariot för att kunna fungera som stämningshöjare.
– Det innebär att musiken inte får vara för allmängiltigt bombastisk.

Musiken får att inte skapa en massa administration av gruppen.
– Det innebär antingen att musiken måste användas sparsamt under scenariot eller till långa perioder vara musikaliskt jämn.

Ett första tips
Ett väldigt bra tips för att få alla att samlas i inledningen av ett spelmöte är att inleda varje gång med lite intromusik. Alla runt bordet förstår att nu börjar vi, slutar prata om alla saker som händer i verkligheten och förbereder sig på att spelledaren kan inleda med några korta ord innan spelmötet är igång.

Vad ser du för utmaningar med att använda bakgrundsmusik till rollspel? Vad är fördelarna?

2 thoughts on “Musiken som stämningshöjare”

  1. Jag är ett stort fan av introlåten, gärna en tvserievinjett från något spelarna inte är för bekanta med. Ex: spelarna är agenter och det finns mystiska saker. Här är X-files dåligt medan tex Dark Skies fungerar utmärkt.

    Dessutom tycker jag att du kan berätta om hur du jobbade med musik när vi spelade New York by Night.

  2. Bakgrundsmusik funkar bättre när man skriver scenariot än när man spelar. Däremot kan det ändå finnas poänger med musik.
    En är när låtarna plötsligt tar en oväntad vändning och man låter spelet följa med.
    En annan är att även om spelarna tycker att musiken varken gör till eller från kan låtarna inspirera spelledaren – givet att det är samma låtar som han/hon inspirerades av när äventyret skrevs. Då kan det bli lite “ja just det – det var den HÄR stämningen jag ville få till”. På så sätt kan musiken vara som en fusklapp som man slipper läsa.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.