Att skriva en intrig

Knattarna flyttar in hos Kalle

Jag har lärt mig skriva intriger av Carl-Johan De Geer. Han förklarar i den högst läsvärda Jakten mot nollpunkten. En roman om mig själv hur svårt han själv har att hitta på intriger och om två möjliga sätt att lösa det på.
Den första metoden är att gå till Konsum och köpa senaste numret av Kalle Anka & c:o, det är nämligen så att intrigerna i Kalle Anka är perfekt balanserade.
Det finns bara ett problem när man tar denna intrig och flyttar över till sin pjäs eller sitt rollspelsscenario; åtminstone en av karaktärerna kommer att agera som en psykopat. Det är såklart inte alltid ett problem efter som en psykopat sätter färg på vilken hanlig som helst, men ibland vill vi ju skriva psykopatfria intriger.

Carl-Johan och ett litet lok

Då till den andra lösningen. Även denna kräver en promenad, men allt kreativt arbete blir bättre av regelbundna promenader. Jag går ner till videobutiken och läser baksidan av några filmer och själ rakt av den jag blir sugen på. Det står nämligen så pass lite och generellt på baksidan av en film att ingen någonsin kommer att märka något, inte ens om någon först spelar mitt scenario och sen ser filmen.

Här är en äkta baksidestext från en klassisk film

När han tvingas kämpa mot en galen mördare blir XXX både domare, jury och bödel.

Och en till från en lite nyare film:

…historien om en ung man som överger sitt bekväma liv för att söka friheten på vägarna. Hans sökande leder honom till XXX där han ställs inför sitt livs största utmaning.

Den som vill kan ju gissa vilka filmer det är i kommentarerna.

Carl-Johan har också talat om för mig att man ska försöka kopiera nå noggrant som möjligt när man själ något (jag har för mig att det är i Med kameran som tröst del 2, en  film jag rekommenderar alla människor att se) efter som din egna stil, vilket faktiskt är vad som gör tavlan, filmen eller scenariot intressant, kommer att synas mer än väl i alla fall. Det är ofta lättare att få fram sin egen stil om man inte försöker tvinga fram den egna stilen utan är upptagen med att försöka kopiera väl i stället.

Drottning Kristina: Häxjägare

Jag själv tycker att det blir bäst när jag sätter ihop två olika saker till en ny. För en tid sen så skriv jag ett scenario till Doctor Who där jag blev väldigt nöjd med just intrigen. Ungefär så här gick det till:

Först så hade jag bestämt att spelarna skulle åka tillbaka i tiden och vara i Sverige. Sedan så läste jag igenom en lista DN har om de 100 viktigaste svenska historiska personerna och valde vilken som var intressantast för mig. Drottning Kristina blev intressantast, så jag läste på lite om Drottningen och valde att det skulle handla om när hon tackar av förmyndare regeringen och blir regent över landet.

Sen så tog jag ett Doctor Who avsnitt och snodde så mycket som jag mindes av intrigen rakt av. Jag valde avsnittet med Shakespeare och de tre häxorna.
Ungefär tjugo minuter efter det att jag börjat jobba så hade jag intrigen till ett scenario där Axel Oxenstierna och den unga Drottning Kristina är häxjägare. Häxorna försöker få in särskilda ord i Drottningens avtackningstal till förmyndarregeringen och kampanjens storskurk ligger bakom att drottningmodern är galen.

Sedan återstod ganska lite arbete för att skriva in en krok eller två som spelarna kunde nappa på.
Avslutningsvis skrev jag några rader att vid behöv bygga vidare på, om spelarna skulle vilja träffa Drottningen igen:

Häxjägeriet blev en bidragande orsak till att Drottning Kristina konverterade till katolicism och abdikerade. Hon började arbeta för Vatikanen och jagade i många år monster tillsammans med Kardinal Mazarin.

10 thoughts on “Att skriva en intrig”

  1. När jag var yngre försökte jag faktiskt skriva ett äventyr baserat på ett Stålanka (el StålKalle?) -avsnitt. Funkade så där.

    Ang psykopater så skulle de flesta äventyrare klassas som psykopater DSM-IV:an och även utan psykiatriskt kunnande så ter sig många äventyrare som psykopater, och spelarna motiverar det med att de är “in character”.

  2. De Geer läser många gamla kiosk-deckare med usel handling. Han tycker att det främjar fantasin genom att man kommer på hur man kan göra saker och ting så mycket bättre. Kanske ligger något i det. Jag gillar att se på intervuer med honom. Han har en torr humor som jag gillar.

  3. Såg precis att Kalles syster heter Dumbella, vilket känns som ett långfinger bara det. Men vad har hon för relation till Kalles brorsa, alltså knattarnas pappa? Varför har knattarna med sig ett brev från henne när de ska flytta in till Kalle?

    1. det skitsnabba släktträdet:
      Kalle och knattarnas mamma Dumbella (kallad “Della” av sina vänner) är syskon, Kalle tar hand om knattarna medan deras far återhämtar sig på ett vilohem. Kalle och Dumbella är barn till Kvacke Anka och Hortensia von Anka. Kvacke är ett av Farmor Ankas barn, Hortensia är Farbror Joakims yngsta syster. Kvacke och Hortensia träffades i samband med att Joakim flyttade sina rikedomar till Ankeborg (1902) och tog sina systrar med sig.

      I Italien är det dock helt annorlunda. Där är tex farbror Joakim och Farmor Anka syskon.

      1. Men nu är det ju såhär att Kalle är FARbror Kalle, och knattarna är hans BRORsöner.
        Av detta följer att knattarna måste vara barn till Kalles BROR. Om de också är barn till Kalles syster “Della” har de flesta stora religioner ett och annat att säga om deras köttsliga förening.

        just sayin’

  4. Jag tror du är inne på rätt spår med drottning Kristina scenarion. Det är precis lagom med historia för att det ska ge mervärde samtidigt som scenariot inte blir fastkedjan vid de historiska skeendena. Jag uppskattade verkligen scenariot och den märkliga blandingen mellan stormaktstid och tidsresor.

    Tack för ett mycket bra tips för att skapa äventyr också. Själv har jag använt mig av avsnitt ur Fantomenkrönikan för att snabbt skapa intriger. Exempelvis det klassiska historien Djävulens gryta som utspelar sig 1776 under den 12:e fantomen. (Publicerat i FA 19/90, KRÖ 15 (3/96))

    Korta referat av samtliga Fantomen avsnitt finns via serietidningens webbplats. En oändlig källa av inspiration till spel som Götterdämerung eller Hollow Earth Expedition.

    http://www.fantomen.com/index.php?option=com_content&view=category&id=38&Itemid=64

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.