Den lille boka om rollespill – guide till rollspelens Norge

Alldeles nyligen kom Ole Peder Giævers bok Den lille boka om rollespill ut som gratis PDF eller som POD från lulu.com. Det är en intressant läsning där målgruppen är nybörjare till rollspelshobbyn och är tänkt att fungera som en kort 60-sidig introduktion. Författaren har många års erfarenhet av den norska rollspelshobbyn och är bland annat medskaparen till ett av Norges framgångsrikaste spel Itras by.

Boken fungerar också som en bra introduktion till den norska rollspelsscenen och det är med dessa ögon jag har läst den. Bokens fokus på är de nyare spelledarlösa indiespelen. Vilket är också de som har producerats i Norge de senaste åren, av ett fåtal författare, Matthijs Holter, Magnus Jakobsson, Tomas Mørkrid samt författaren själv. Jag undrar om spelhobbyn i Norge verkligen är så fokuserad kring ett par centrala gestalter? Är det en liknande utveckling som vi kan få i Sverige utan några stora aktörer som producerar rollspel?

En annan intressant notering traditionella rollspel i princip helt saknas i presentationen. Visserligen representerar författaren grenen av rollspel spelledarlösa indie-rollspel eller vad som här också kallas Norwegian Style. Frågan är om det rätt väg att gå för en nybörjare? Å andra sidan kan det vara svårt att svara på då alla jag känner som börjat spela rollspel gjort det med mer traditionella rollspel. Boken behandlar också hur rollspelen är organiserade i Norge, som är mycket likt svenska förhållanden. Kort ges också exempel på vilka metoder som används i rollspel för att skapa roller och konflikter.

Den starkaste delen i boken är råden till spelledare och spelare. Den vägledning som boken ger hade jag själv önskade att jag kunde fått i någon svensk tappning i början på min rollspelskarriär (istället för ”spelledaren har alltid rätt”). I efterhand kanske tips verka självklara men jag tycker att dessa råd även kan vara bra att läsa även med många års erfarenhet av rollspel bakom sig. Därefter följer ett kapitel om hur man skapar äventyr, kampanjer och spelvärldar. Även här får vi ypperliga tips på hur man kan lägga upp sitt spelande och hur vi kan underlätta och skapa bra berättelser.

Sammanfattningsvis är det en bok som innehåller fantastiska tips på hur man spelar rollspel och hur man skapar äventyr. Samtidigt så innehåller boken få tips på traditionella rollspel där spelare, spelledare och äventyr finns med. Det gör att jag delvis undrar hur bra boken är för nybörjare. Det kommer krävas mer än denna bok för att börja med rollspel men när du väl har satt igång är den kanske en garanti för att du kommer fastna.

 Jag rekommenderar Den lille boka om rollespill framförallt till de som redan spelar rollspel och vill få bra tips på hur man tar sitt spelande till en ny nivå eller som en guide för en någon som precis börjar spelleda. Boken får mig också att tänka på att det egentligen borde finnas större samarbeten mellan våra nordiska länder.

Du kan ladda hem boken gratis som PDF eller beställa den via länken nedan http://imagonem.org/den-lille-boka-om-rollespill/

8 thoughts on “Den lille boka om rollespill – guide till rollspelens Norge”

  1. Kan det vara så att indie-spelen står för majoriteten av spelen i Norge el är det bara författarens (boken) bias?

    Finns det inte något Norok som har koll på sånt? Vad ha de för spelkonvent? Baserat på det som skrevs på piruett om sålda spel/upplagor på spel verkar inga indiespel komma upp i någon större volym – el något spel kanske?

    Summa summarum – jag tror inte indiespelens är majo 😉

  2. Det är nog så att indie-spelen står för majoriteten av spelen i Norge. Det som kanske är intressant är att dessa även är skrivna av ett fåtal författare. Norge bör verkligen studeras mer och samarbetas mer med. Norge har helt enkelt saknat stora rollspelsaktörer som Äventyrsspel och därför tagit en annan utveckling. Dock fortfarande knuten till ett ungdomsförbund.

    Konvent och så vidare finns också beskrivna väldigt översiktligt och bra i boken. Hyperion är deras svar på Sverok, finns också beskrivet.

    Om jag förstår Olav så har ändå de norska indiespelen sålts i betydligt större upplagor än i Sverige.

    1. Intressant – verkligen. Det e ju lite coolt att det gått en helt annan väg i Norge. Nu borde det vara mindre där och därmed lättare för ett fåtal aktörer (om vi antar att de är lika många i förh till befolkning).

      I Sv finns det ändå sammanslagningar av olika spelkonstruktörer som Urverkspel och Mylingspel. Vet inte om Kaleidoskop också ska räknas dit el de är ett gäng som vi på FL (hittills).

      Nu fattar jag knappt norska, men vad ser ni som de stora fördelarna med ett samarbete? Större marknad – spel tillsammans?

      Min uppfattning är annars att folk vill gno själva på sin egna lilla kammare… Eller?

  3. Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding! 🙂

    Rådene jeg presenterer er, mener jeg, i overveiende grad tilpasset en “tradisjonell” spillestil. Både Itras by, Draug og Fabula er forholdsvis tradisjonelt strukturert i relasjonen spilleder-spillere.

    At jeg trekker frem akkurat de spillene jeg gjør som eksempler har som Kosta foreslår mest med personlig bias å gjøre. For det første ønsket jeg å vise frem den norske spillfloraen, for det andre ser jeg ikke noe poeng med å vektlegge spill jeg selv synes er mindre interessante (og der inngår for eksempel D&D 4th ed og “gamle” Call, selv om jeg også nevner disse).

    Jeg tror mange indiespill kan fungere helt greit for nybegynnere, som stiller nettopp uten “bias”. Det er selvsagt bare min mening, men jeg har fått positiv tilbakemelding om Itras fra helt ferske spillere. 🙂

    Itras by er et norsk indiespill, Draug og Fabula er utgitt på etablerte forlag (Spartacus og Cappelen, respektivt), og som sådan ikke “indie” i ordets rette betydning.

    Fabula har solgt cirka 1700 eks siden ’99, Draug 7-800 siden ’04, Itras by har solgt ca 300 (inkludert 150 på finsk) siden ’08… så det er ikke veldig store tall vi snakker om.

    Enkelte av spillene på Nørwegian Style-bloggen har vært lastet ned flere hundre ganger.

    Det er en korrekt analyse at aktører som Äventyrsspel har vært fraværende (og et savn) i Norge. De tradisjonelle forlagene har vist liten interesse for spill, og slitt med/ikke brydd seg om markedsføringen av dem.

    Jeg fikk denne oversikten over de mest solgte rollespillene i spillbutikken Outland Østbanehallen (antakelig den største i landet) i 2007, altså før Itras by kom ut. Som dere ser går det mye i tradisjonelle spill: http://n4f.no/forum/showthread.php?t=6446

  4. Jag kopierar upp de kommentarer Ole Peder Giæver gav på inlägget via Google+:

    (Prøvde å svare på debatten på bloggen din, men klarer ikke logge meg inn. Så jeg svarer her istedenfor:)

    Rådene jeg presenterer er, mener jeg, i overveiende grad tilpasset en “tradisjonell” spillestil.

    Både Itras by, Draug og Fabula er forholdsvis tradisjonelt strukturert i forholdet spilleder-spillere.

    At jeg trekker frem akkurat de spillene jeg gjør som eksempler har som Kosta foreslår mest med personlig bias å gjøre.

    For det første ønsket jeg å vise frem den norske spillfloraen, for det andre ser jeg ikke noe poeng med å vektlegge spill jeg selv synes er mindre interessante (og der inngår for eksempel D&D 4th ed og “gamle” Call, selv om jeg også nevner disse).

    Jeg tror mange indiespill kan fungere helt greit for nybegynnere, som stiller nettopp uten “bias”. Det er selvsagt bare min mening, men jeg har fått positiv tilbakemelding om Itras fra helt ferske spillere. 🙂

    Itras by er et norsk indiespill, Draug og Fabula er utgitt på etablerte forlag (Spartacus og Cappelen, respektivt), og som sådan ikke”indie” i ordets rette betydning.

    Fabula har solgt cirka 1700 eks siden ’99, Draug 7-800 siden’04, Itras by har solgt ca 300 (inkludert 150 på finsk) siden ’08… så det er ikke veldig store tall vi snakker om.

    Enkelte av (de engelskspråklige) spillene på Nørwegian Style-bloggen har vært lastet ned flere hundre ganger.

    Det er en korrekt analyse at aktører som Äventyrsspel har vært fraværende (og et savn) i Norge. De tradisjonelle forlagene har vist liteninteresse for spill, og slitt med/ikke brydd seg om markedsføringen av dem.

    Jeg fikk denne oversikten over de mest solgte rollespillene i spillbutikken Outland Østbanehallen (antakelig den største i landet) i 2007, altså før Itras by kom ut. Som dere ser går det mye i tradisjonelle spill: http://n4f.no/forum/showthread.php?t=6446

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.