Superhjälterollspel

Jag såg The Dark Knight Rises och kan konstatera att den är förbannat bra. Det var verkligen superhjältefilm när den är som bäst. Nu kommer också snart Man of Steel och tidigare i år kom toppfilmen The Avengers. Vi ser något slags crescendo av superhjältefilmer just nu. I år kom också Marvel Heroic RPG ut av Margaret Weiss Prod, vilket fått fin kritik. Rollspelet är införskaffat men varken recenserat eller spelat.

Superhjältar är väldigt ovanligt i rollspelsgenren, det närmaste jag personligen tänker på är World of Darkness där rollpersonerna nästan antar en slags superhjälteform. Går det att i huvudtaget använda formatet i rollspel? Vad gör superhjälteteamet så svårberättad? Jag vet inte men det kanske kan vara att superhäjälten ytterst sällan agerar i team i svenska serier, med undantag av Avengers, Justice Leauge och X-Men. De superhjältar som nått framgång i Sverige är istället snarare, av vigilante-typen. Men det vore en roligt genre att utforska, därför undrar jag om någon har idéer eller erfarenheter?

Jag lovar att göra ett försök med Marvel RPG inom kort. Tills vidare ska jag börja en djupläsning av generationer av Batman-serier.

23 thoughts on “Superhjälterollspel”

  1. Jag skulle säga att det finns rätt mkt om superhjältar på svenska – Kaleidoskops Supergänget, Mikael “krank” Bergströms Null State, 2 olika exempel på högst svenska SH-spel i Fenix under 2011 – så förslag på hur man kan spela finns.

    Det är bara att dyka ner i böckerna. Cortex Plus vann ju fö priset som bästa regler (eller var det Silver) på GenCon ( http://irrfarderutanslut.blogspot.se/2012/08/ennies-vinnare-2012.html ) – så det är ju spännande (och har delvis inspirerat ett svenskt kommande spel 😉

    1. Jag hade helt glömt bort Null State och Supergänget. Den första ser jag nog inte riktigt som ett superhjälterollspel utan snarare motsatsen där folk ständigt dör, och den stora massan är i fokus. Global Frequency är för mig inte riktigt i genren. Gällande det andra så har jag faktiskt aldrig kommit i kontakt med produkten, alltså förträngt den. Tyvärr har jag inte heller läst Fenix, och numret om superhjältar. Du kanske kan sammanfatta något från artikeln?

      När jag tänkte superhjältar tänker jag nog främst på franchise och popularitet. Jag tänker serietidningshjältar, som vi alla känner vid namn. För mig iaf upplever jag det svårt att få till en rollspel med superhjältefokus därför att superhjältarna antingen är enkelsidiga karaktärer eller ensamma vigilantes. Sedan vill ingen spela en tam version av Iron Man utan faktiskt spela Tony Stark.

      Om jag förstår dig rätt kommer alltså Fria Ligans nya rollspel, att använda tärningar av olika storlekar? Då undrar jag naturligtvis vad du tycker om Marvel RPG reglerna och om du har några kommentarer?

      1. Jag har inte läst Marvel RPG, nån annan har det 😀

        Morwhayle använder olika tärningar (det är då redan presenterat i Fenix, tror jag) och har i sin senaste iteration efter de första externa speltesten blivt mer chrunchigt.

        Läste inte båda artiklarna i Fenix, vet bara att de finns.

        Jag går nämligen inte igång på superhjälterollspelsgrejen, typ… Rymdskepp hade hjälpt 😉

        1. Läser inte Fenix så det hade jag ingen aning om! =)

          Apropå rymdskepp tror jag faktiskt att det inte är helt ovanligt att Marvel-hjältar åker rymdskepp, fantastiska fyran, silversurfaren, alla hjältar i Midgård, samt Dr. X, Dr. Doom och Galactus brukar hänga i rymden.

          Jag kan rekommendera Thor, fantastisk film med neonfärger och laser i RYMDEN!

      2. Jupp, Morwhayle-spelets regler är rejält inspirerade av Cortex Plus, som ju Marvel är senaste inkarnationen av.

        Jag diggar Marvel Heroic – regelverket är skitcoolt (om än lite för meckigt för min smak) och jag var total Marvel-nörd back in the day. Marvel Super Heroes av TSR var det första rollspel jag spelade efter Mutant och DoD. Och jag gillar flera av de nya Marvelfilmerna.

        Ändå är jag inte jättesugen på att testa Marvel Heroic. Nåt ångestladdat Watchmen-aktigt dramalir skulle jag gärna köra, men inte klassisk hjälteaction. Varför? Vet inte riktigt faktiskt. Jag tror att det hänger samman med att superhjälteserien är ett så extremt visuellt medium. Det är svårt att göra rättvisa vid spelbordet. Det duggar ju inte precis tätt med superhjälteromaner – precis som i böcker måste man i rollspel skapa sin egen inre bild av vad som sker.

        I rollspel funkar karaktärsdrivet drama bättre än blaffig fetaction, är min erfarenhet. Och ska det vara action funkar minutiös militär-simulation bättre än det svepande, överdådiga superhjältefajtandet.

        Mina två öre.

      3. Ett annat krux med superhjältespel är att fokus är på just superhjältarna – inte på settingen eller stilen. Antingen får man (som i Marvel Heroic) spela de existerande hjältarna – men då missar man det roliga att göra sin egen rollperson – eller så gör man sina egna superhjältar, men riskerar att de blir bleka kopior av originalen.

        1. Jag tror det senare är det största problemet, och att de tuffaste superhjältarna alltid agerar själva. Men jag hänger inte riktigt med på fokus på superhjältarna, tänker kanske att det kan vändas till en fördel, spelarna är fokus för berättelsen och världen försöker ständigt bekämpa dem. Jag tror som Jocke nedan att det krävs att man spelar riktiga superhjältar, eller några slags ironiska antihjältar (Vaccum Cleaner Man eller nåt?).

          Angående Marvel RPG ska jag ta mig en läsning och återkomma med vad jag tycker, det kan finns någon slags tjusning hos mig, det kan är någon slags köksbänksrealismens antites?

          Batman är ju min absoluta superhjältefavorit och det är ju tragiskt och mörkt så det förslår, som Christopher Nolan med tydlighet har visat.

  2. Glömde säga att Dark Knight känns (filmen) så otroligt annorlunda än vanligt supehjältefärgbombning alla Marvel att det skulle kunna spelas med regler som inte lyfter fram superkrafter alls.

    Dessutom mkt bättre i min smak 🙂

      1. Big Eyes, Small Mouth – byggt för att i princip kunna emulera överdrivna anime-karaktärer. Både Mutants & Masterminds och BESM vilar på system som låter spelarkaraktärerna pussla ihop sina egna krafter, magiska prylar, vapen, och hela faderullan. (problemet med detta är dock att det brukar ta dagar att hamra ihop en stadig karaktär)

        Spirit of the Century är underbart, och måste spelas.

        1. Försökt att köpa Spirit of the Century, men tycks endast gå att köpa via Evil Hat själva. Brukar bli fasligt dyrt med frakt + tull etc. Något bra tips på var man kan köpa ett fysiskt exemplar. Pulp hjältar är lite en personlig favorit.

      1. Han menade det som svar på BESM-frågan. Det är som sagt byggt för anime, men i min krets har vi aldrig använt det som man ska. Vi har kört cyborger i yttre rymden, och experimentella Titaner i 40k med det. Det kan absolut användas till ett superhjältespel. Som sagt har det många likheter med Mutants & Masterminds, men kan nog vara mindre begränsat i vissa sammanhang.

  3. Måste rekommendera “Mutant City Blues”. Inte direkt ett superhjälte rollspel men ett NOIR-deckar-superkrafter-rollspel. Man kan spela superhjältar om man vill men premissen är att man utreder brott kopplade till personer med superkrafter.

      1. Mer parten av alla hjältar har ju var ingång i över trettio år, så jag tror att de redan från början är tillräckligt intressanta, jag tror också att man få kolla på ensemble titlarna som Avengers, X-men, JLA och Rymdens Hjältar i första hand.

        Jag kan också tänka mig att varje spelare får en hjälte och en skurk, så kan man spela skurk de scener där ens hjälte har en underordnad roll.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.