Escape: Curse of the Temple – samarbete i realtid på 10 min

Ett brädspel som kan spelas på tio minuter? Är det möjligt med något form av innehåll? Jag tror faktiskt att det kan vara det. Ett av de Essen-släppen i år är Escape: Curse of the Temple, från Queen Games. Ett samarbetsspel som kan spelas med 1-5 spelare på under 10 minuter. Det är ett tärningsspel där man genom att samla kombinationer där spelarna ska genom samarbeta tas sig ut ur Indiana Jones templet. Ett angenämt problem med spelet är naturligtvis att det sällan räcker med en spelomgång därför att man ständigt är sugen på att spela en gång till, på så vis har den stora likheter med brädspelet Diamant (engelska namnet är Incan Gold).

Det som är unikt för spelet är att det spelas i realtid där man med hjälp av ett medföljande soundtrack (eller ett timglas) måste ta sig ut. Vad jag vet har det endast använts i spelet Space Alert tidigare även där med lyckad framgång. Realtiden ger ett spännande stressmoment till spelet och känslan av framgång när man tillsammans har tagit sig ut ur templet innan bort slagit igen.

Det finns dock svårigheter förutom att slå rätt kombination av tärningar och det är att det finns förbannelser. Dessa är intressanta för att de exempelvis gör att spelaren inte får prata eller endast använda en hand, tills förbannelsen är bruten. En väldigt rolig idé och en bra utveckling av samarbetsbrädspelen. Det är inte något komplext spel, snarare ett spel där du reagerar med ryggmärgen.

Jag rekommenderar Escape: Curse of the Temple speciellt med hänsyn till allt familjespelande kring jul. Här är spelet extra lämpligt.

3 thoughts on “Escape: Curse of the Temple – samarbete i realtid på 10 min”

  1. Jag har försökt spela Space Alert vid några tillfällen men aldrig riktigt fått något flyt: först går det skitlång tid då inget händer och man bara sitter och väntar ut tiden, sen händer det något som man inte riktigt förstår konsekvenserna av. Andra spel kan man alltid pausa, säga “vänta – kan vi slå upp förflyttningsreglerna igen”. Realtidsspel – eller åtminstone Space Alert – blir inte kul förrän alla deltagare kan reglerna helt utantill. Den roliga stressen är “ånej, jag tänkte inte på att den kan röra sig åt höger”. Den tråkiga stressen är “hur kan den få röra sig åt höger?”

    1. Escape kör på ett något enklare koncept där soundtracket egentligen endast styr tiden samt triggar tre stycken händelser. Det fungerar förvånantsvärt väl. Jag misstänker att Space Alert gick något för långt i de kommandon som styrs via ljudslingan.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.