För ett par år sen kom SpaceHulk i nyutgåva som Boningen glatt köpte in (för Olavs surt förvärvade studielån) och de typ tre gånger vi packade upp lådan slogs vi av följande saker:
1. det är skitjobbigt att måla plastgubbar.
2. spelet tar upp mer plats än det finns i en studentetta.
3. Det är för endast TVÅ spelare! varför kör man helt enkelt inte Twilight Struggle eller Magic eller Starwars-kortspelet om man är just två spelare.
4. Spelet är jävligt awesome!
5. DÖ GENESTELERHELVETE! DÖ STORMBULTARDÖDEN!
Vi kände, trotts all awesomeness som flöt igenom våra ådror, att något gick fel och att GW i stället borde ha gett ut Warhammer Quest i nyutgåva.
För den som minns, eller har råd att köpa ett gammalt brädspel för 3000 kr plus frakt på amazon så är Warhammer Quest det kanske bästa dungeoncrawlingbrädspelet genom tiderna.
Barbaren, Dvärgen, Magikern och Alven röjde ihjäl goblins, skavens, orcher och minotaurer i mängder. Sen drog de upp till stan för att levla men avled i stället i en duell efter ett fummel på händelsetabellen…
Spelet gick att köra med eller utan spelledare, med eller utan äventyr, med eller utan kompisar, med eller utan rollspelsregelboken. Det gick också att bara lägga in vilka warhmmergubbs man nu hade liggande på sin målarbänk och slåss med dem, spelets regler innehöll nästan alla units, till nästan alla levels.
Mest minns jag hur vi kastade runt en helande yxa i gruppen medans nån vampyr försökte göra processen kort med oss.
Spelet verkar inte vara på gång i nytryck för att, om man skall tro på rykten från internet, GW tycker att det är för mycket kartong och för få platsskavens i det. Fantasy Flight är av exakt motsatt åsikt.
Men misströsta inte för den digitala världen är fri från kartong och WQ är nyss släppt till iOS.
Jag har kört igenom grundkampanjen och tyckte att spelet var ganska bra, det var lite för kasst att det var killing blows som gav exp, så magikern kom efter i level (och en låglevlad magiker är som bekant så gott som värdelös). Det jag saknade mest var den där oviljan när fyra spelare styr varsin hjälte och det blir klart att dvärgen måste offra sig för att gruppen skall överleva inträffar inte när jag kör alla fyra hjältarna. Även staden är helt omgjord och är i stället skittåkig, men det dör i alla fall inte med en rollperson i gruppen för var fjärde stad som besöks. En nämnvärd regelförändring är att ens minis får både gå och anfalla samma runda, något som är väldigt bra för alven och likgiltigt för de andra.
Det finns en skavenkampanj och två hjältar att köpa till om man behöver mer efter avslutad kampanj, det hjar jag inte gjort så jag vet inget om dessa.
Vet du om att space hulk numera finns som pc-spel på steam. Det är en direkt portering av brädspelet så det är sjukt kul.
Det kostar ungefär 4 gånger mer än WQ till iOS, så det får vänta på lön eller steamrea.
Kan man spela genestealers?
Vet inte än. Man låser upp bana för bana och än så länge kan man bara spela som space marine. Men i multiplayer kan man spela genestealer, så det borde gå, kan man tycka.
Äsch!
En nyutgåva av Warhammer Quest hade lätt fått mig att hyvla kortet.
Kanske får kika närmare på Descent så länge.
Vi har spelat en hel del med de nya D&D-brädspelen, vilka är trevliga men jag saknar kampanjmöjligheten.
Alltså Descent är ett kul spel och värt att kolla in, men det är inte som WQ.
Grejen med Descent är att det är väldigt uppdragsfokuserat. Om man tex skall hinna först genom dungeonen innan vamyrhertiginnan gör det så måste alla spelare ägna varje drag åt att faktiskt springa åt rätt håll och göra rätt sak.
Jag gillar det, men det är tex inte alls lika flexibelt som WQ, en spelare måste tex vara the overlord och styra monster, bestämma vilka som spawnar, kasta onda kort på äventyrarna osv.