Legend kickstartar – och lite om andra crowdfunders

I samband med att Legend, ett spel jag har vart sugen på i bra många år nu, drog igång sin nu för tiden obligatoriska kickstarter i helgen känns det som att vi borde skriva något. Mer än det självklara att du borde gå in och stödja spelet om det verkar som nått för dig. Jag skulle bra gärna ha min bok i färg så jag håller tummarna för att den går över 100000 kr.

I alla fall, det mest iögonfallande om vi jämför med andra kickstartade svenska rollspel är att målet är väldigt högt satt på 55000 sek, bara Mutant: Genlab Alfa har gått ut med ett mål i närheten, och då är ju Mutant ett av de stora namnen.

Jag frågade David Bergkvist vad grejen med det höga målet var och det handlar om att de hoppar möjligheten med ett digitaltryckt spel, och går direkt till ett offsettrycket spel med hårdpärm – vilket om man kollar in andra svenska rollspels crowdfunders brukar bli ett delmål nån stans mellan 40 och 60 tusenkronors-sträcket. Så det var egentligen inget mysterium värt namnet, det var ett ställningstagande: “Vi tänker att “ska de’ va’ så ska de’ va”. Annars får det vara”
Det verkar inte gå så dåligt för David och Terje heller, med 35 dagar kvar har Legend samlat in 35000 spänn. Så vi håller våra tummar.

Vi tar länken igen, va: Legend – Rollspelet på Kickstarter

 

Medan jag väntade på svaret ovan från David (det tog säkert femton-tjugo minuter eller så) googlade jag upp hur det har gått för alla andra crowdfunders för svenska rollspel, jag hade på känn att de brukar gå rätt så bra, och hälften av dem får ihop en bra bit över de 55000 som Legend behöver för att bli en riktig produkt. Men de har alla den gemensamma nämnaren att de handlar om nya versioner av gamla favoriter.

Över till siffrorna!

  • Eon 4 har dragit i i särklass mest pengar, långt över två årslöner, med 68,724 euro. Målet var 4000 euro.
  • Mutant: Genlab Alfa är god tvåa med 43,576 euro, vilket köper Kosta, Nils och resten av ligan 12035 magic boosters på Dragons lair. Målet var 5000 euro.
  • Western fick in 25,754 euro, vilket är bra mycket mer än de 1000 eruo Gillbringarna bad om.
  • Mutant: år noll 178,019 sek. Det här förvånade mig, för jag tänker av nån anledning på mutant som den mest lyckade crowdfundern. Målet var 10,000 sek.
  • Ensamma Vargen: 142,502 sek, alltså nästan sex gånger mer än de 25,000 sek projektet behövde för att gå live.
  • Svenska Kulter drog in 4395 euro, mer än det dubbla av de 2000 euro som  dremteamet Arfert/Fager behövde för att ro i land sitt kultistlir.
  • Leviathan: 34,980 sek, målet var blygsamma 4000 sek.
  • Nyckelringsrollspelet fick in 14778 sek av sitt blygsamma mål på 2000 sek
  • Skuggornas mästare: 14,250 sek. målet var 3000 sek. Jag har ingen relation till varken det gamla eller nya spelet och kom inte på nån vitsig kommentar.
  • Rotsystem: 1507 eur. målet var 600 euro, men så ska man också komma ihåg att Krank gör förlust på varje rollspel och bara vill minska sin förlust.
  • Skuggornas supplement: 1422 euro vilket räckte till totalt fyra supplement. målet var 600 euro
  • Starchallenge: 653 euro. målet var 500 euro. spelet har, fast en det börjar närma sig ett år sen crowdfundern tog slut, än så länge inte sett dagens ljus. Å andra sidan finns det mycket att läsa om utvecklingen nu när rollspel.nu fått upp ett arkiv av sitt gamla forum.
  • Dunder och Drakar drog in 790 dollar av ett mål på 5000 dollar. Detta var den första svenska crowdfundern för ett rollspel och jag antar att resultatet idag skulle bli högre samtidigt som målet skulle vara lägre, efter som både kund och producent har en tydligare och mer gemensam bild av vad en crowdfunder är.
  • Skeppskortlek till En Garde 3 och Pirater fick totalt ihop 4200 sek, vilket precis tangerade målet på 4000 sek.

Det vi kan lära oss är att det alltså är bättre att ha ett redan känt varumärke, och att Eon är det starkaste varumärket i den svenska rollspelsscenen idag. Över en halv miljon, det är skitmycket pengar det. Särskilt för ett svenskt rollspel under 2010-talet.

8 thoughts on “Legend kickstartar – och lite om andra crowdfunders”

  1. om jag har glömt någon crowdfunder för ett SVENSKT ROLLSPEL som avslutades innan 2014-10-28 så får ni gärna ropa till, så lägger jag in det i posten. Helt gratis.

  2. Lätt förtydligande: Jag gör förlust hittills, men jag går inte back på varje tryckt bok. Varje tryckt bok drar in lite, lite pengar som steg för steg tar mig närmare den magiska nollpunkten (som inget spel jag gjort hittills nått iofs). Utgifterna är så att säga redan gjorda… Lite fördelen med att köra print on demand; jag har liksom inga utgifter för lagerhållning eller stora upplagor som måste tryckas åt gången =)

    Begripligt?

    Mer korrekt kanske varit “Krank gör förlust på varje rollspel”, om man inte känner för att ge sig in i det specifika =)

  3. Det är intressant sammanställning speciellt det vi redan visste att crowdfunders främst gynnar redan kända varumärken och spelskapare. Alltså har inget förändrats från hur det var när man gick och köpa ett spel i butiken. De flesta av de produkter som kickstartas framförallt med stor framgång hade lika gärna hoppat över processen och fortfarande sålt bra i butik. Det blir ju ett sätt att marknadsföra produkten och dra in pengar på förbokningar.

    Det tråkiga dimensionen är att jag ser stora likheter till förbokningshysterin inom datorspelsbranschen. Hypen i fokus spelets innehåll mindre intressant. Folk har ju redan “köpt” spelet ett år innan de får den i handen så recensioner spelar mindre roll.

  4. Mäster Johan: mjo, fast, även för (med svenska rollspelsmått mätt) stora företag som Helmgast så underlättar crowdfunding-möjligheten kraftigt när det kommer till att hålla affärerna i ordning, för det gör att ägarna till företaget sällan eller aldrig behöver gå in med sitt privata kapital för att finansiera saker. Detta är inte bara rättvisare och mindre riskabelt för alla inblandade, utan gör att även de hårt arbetande skribenterna (och inte bara tecknarna) kan få lite betalt för sitt jobb.

    och små företag som Myling hade ju haft mycket svårare att överhuvudtaget finansiera sina spel utan crowdfunding, eftersom de kanske inte har något kapital att lägga ut till att börja med.

    Så personligen tror jag att crowdfunding, trots sina eventuella nackdelar, är en stor välsignelse för hela svenska rollspelsbranschen, som kommer hålla den levande och vital så länge de till antalet fåtaliga fansen är lika köpstarka, entusiastiska och stöttande som de är idag.

    1. Det intressanta är väl, som Johan påpekar, att crowdfundern är av stor betydelse för tillverkaren som snabbare kan få in kapital men samtidigt verkar ha en ytterst marginell effekt för kunden.

      Crowdfundern som fenomen innehåller alltså en klart asymmetrisk relation. Den ena parten i transaktionen tjänar mycket mer än den andra, vilket är ganska långt ifrån hur idén om crowdfunding presenteras.

      Beroende på vilken sida man står på kan man ju tycka att det är mer eller mindre problematiskt. Själv lutar jag åt att det leder till en ökad betydelse av varumärke och hype och en minskad betydelse av själva innehållet. Och eftersom jag själv är mest intresserad av innehåll och variation tycker jag såklart att det är synd att gräsrotsfinansieringen verkar producera samma resultat som traditionella finansieringsmodeller.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.