Magic the Gathering och Dungeons & Dragons är Wizards of the Coasts två stora flaggskepp, därför är det tämligen vanligt att utvecklare flyttar mellan de två olika spelen. I det senaste setet Dark Ascension släpptes följande kort. Gregory Marques kommenterade setets design och gav följande kommentar till Lost in the Woods.
This design cracks me up. Each attacker has to make a saving throw against getting lost in your forests – I bet a D&D player designed this one (which isn’t saying much, as at least half of Magic R&D has played D&D, if not all of them.)
Precis som att Dungeons & Dragons påverkar Magic kanske vi kan hämta inspiration här när vi designar rollspel?
En rolig notis är att Jeremy Neeman vann ett antal matcher under Pro Tour Honolulu genom att endast spela detta kort och 44 Forest. Du kan läsa om det längst ner i denna artikel hos Wizards of the Coast.
Har inte alla spelare lika många kort? Hur kan man då vinna på att motståndaren får slut på sin kortlek?
Man har ett minimum av kort, tricket bygger på att han har fler än så, vilket är tillåtet men ovanligt.
Regel är att spela med minimum antal kort i detta fall 40 stycken. Men som Jocke säger kan man spela med flera. Max antal kort som kan spelas är så många man kan blanda hållandes dem i handen.
efter som du max få ha fyra av varje kort är det nästan alltid bäst att spela med minsta möjligha antal kort, efter som du då ökar sannolikheten att fåkorten du vill ha.