Mage – rollspelet om superhjältar

I förra veckan lärde jag mig att det är svårt att skapa egna superhjältar, i alla fall om de har slängkappa och trikåer. De brister gärna i trovärdighet. Det är dock en stor fördel om vi vill spela rollspel med fokus på campy. Om vi istället vill spela superhjältar som varken är komiska eller anonyma (i fallet med rollspelet Null State) har vi ett problem. Hur gör vi då?

I kommentarerna till de tidigare artiklarna om superhjältar och rollspel kom många förslag på andra rollspel där det förekommer karaktärer med övernaturliga förmågor. Det är ett rimligt förslag att om du vill skapa egna superhjältar, i en värld med visst allvar, bör du  röra dig bort från superhjältegenren. Dessa rollspel finns i alla möjliga olika settings. Varför inte anime-influerat (Big Eyes Small Mouth), pulp-fokus (Spirit of the Century) eller urban fantasy (Dresden Files)?

Personligen tror jag att den kanske bästa superhjältegruppen du själv kan skapa, utanför genren, är i något av rollspelen från World of Darkness-serien. Här spelar du visserligen gotiska monster men de framstår i White Wolfs tappning mer som superhjältar än förtappade själar. Om du står och väger mellan dessa skulle jag rekommendera Mage – The Awakening.

Mage – The Awakening är ett rollspel som handlar om att du en dag vaknar upp (gärna i någon slags teenage angst fas) och inser att du har fått magiska krafter. Regelsystemet erbjuder dig möjligheten att i princip göra vad du vill med din karaktär, det är egentligen endast de moraliska hindren som sätter stopp. Spelet utspelar sig i vår värld och behandlar mysterier men också regelrätt action. Samtidigt saknas de karaktärsdragen som gör rollpersonen till ett monster. Du förvandlas inte till en varg vid fullmåne eller dör av en påle genom hjärtat. Befriande inte sant?

Steget mellan att i tonåren upptäcka att man blivit biten av en radioaktiv loppa eller vakna med magiska krafter är inte långt. Därför är Mage – The Awakening det perfekta spelet för dig som vill spela superhjältespel men hatar trikåer, superhjältenamn och humor.

8 thoughts on “Mage – rollspelet om superhjältar”

      1. Jeg opplevde det egentlig som ganske god samtids/mediesatire, med superhelter i rollene som megastjerner. Mye humor i vår kampanje, men kan nok spilles med mer “alvorlige” undertoner.

          1. Ultimates er ingen dårlig sammenligning for hvordan vi spilte det, ihvertfall. Man har blant annet det FN-støttede prosjektet “Project Utopia” som ansetter en rekke mennesker med superkrefter (novaer), og egne “Team Tomorrow” (Ultimatesaktige superheltgrupper) under dette igjen. Men man kan spille i en rekke forskjellige typer kampanjer.

  1. Rättelse: Man dör förmodligen av en påle genom hjärtat även i Mage 😉

    Aberrant kändes för mig som ett hyfsat seriöst spel med fokus på enorma politiska konspirationer. En hel del NWO och Illuminati. Coolt spel överlag.

    1. Red. anm: Det är som du säger man dör om man får en påle i hjärtat, å andra sidan kan man säkert hela den skada med förmågan “Life”. =)

      När vi har spelat Mage: The Awakening har fokus legat på nutidskonspirationer av frimurarkaraktär. Så det låter lite som Aberrant-stilen. Aberrant utspelar sig alltså i en World of Darkness settning?

      1. Nei, Aberrant foregår i Trinity-settingen, som er litt mer sånn Pulp Action. Består av pulpspillet Adventure, superheltrollespillet Aberrant og sci-fispillet Trinity. Systemet ligger derimot svært tett oppunder klassisk Storyteller.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.