Olika vapen håller olika mycket ammunition. Men de vapen som har stora magasin har också kapacitet att avfyra flera skott. I Teknochock är rollpersonerna inga tränade soldater utan rännstenspunkare: de kramar avtryckaren för att maximera mängden förödelse. Därför använder Teknochock ett abstrakt mått på ammunition: ammo. Ett ammo motsvarar tillräckligt många skott för att kunna fylla luften med bly under en runda. Exakt hur många skott som avfyras beror naturligtvis på vapnets funktion, men spelar ingen roll för reglerna. En rundas eldstrid motsvarar en ammo.
Varje gång en rollperson avfyrar sitt vapen går det åt ammunition. Stryk ett ammo från ditt rollformulär. Ett fulladdat vapen kan avfyras tre gånger innan det är tomt. Ett tomt vapen måste laddas om innan det kan användas igen.
Redan första gången vi speltestade Teknochock sa Jocke “varför skulle någon, någonsin vilja skjuta mer än tre rundor i sträck?” Jag gillade instinktivt idén. Mitt favvo-vapen i Neotech var Hiroki Panther, en skruttig maskinpistol som ofta gick sönder men som sköt 20 skott/runda – tillräckligt mycket för att skjuta full automatik i tre rundor och sen sticka fram huvudet och hoppas på att inget överlevt.
Det finns två anledningar till att regeln är bra: för det första behövs ingen bokföring. Alla kan komma ihåg ett-två-tre. För det andra är det aldrig roligt med utdragna strider. Om de inte tar slut på mindre än tre rundor behövs en förändring. Som till exempel att man måste slåss med händerna, eller brottas, eller jaga. Sluta använda sina pistoler, helt enkelt.
Låter jäkligt bra. Jag läste ju TC för länge sen, men vart det skrivet så i boken?
Men vapen gör olika skada ändå eller?
Vapen med högre eldhastighet ger mer skada för varje extra framgång (1-3) man slår. Så det blir större effekt med en bra träff, men ungefär samma effekt med en dålig träff.
Kickass! Jag ska också skriva en briljant simpel regel (nån gång).
Jag hittade en fantastisk förmåga när jag satt och slöläste Äventyrs senaste tillbehör Specialförmågor:
Fäktmästare
Spelfiguren är alltid minst lika bra som motståndaren i fäktning (om spelfiguren inte redan är bättre). Spelfiguren “lånar” alltså motståndarens värde när de fäktas
på tal om bra regler.