Trolldom!

All känd trolldom är underkastad fem regler.

Den första regeln är att magi är en uppoffring. Något värdefullt måste förstöras, för att något annat skall komma till.

Det andra regeln är kravet om likhet. Världen är genomkorsad av hemliga samband, baserade på likhet. För att kunna flyga, behöver du offra något som kan flyga – en fågel, till exempel.

Av regeln om likhet följer det tredje kravet: för att göra något magiskt krävs något magiskt. Häxblod, till exempel. Om du är häxa kan du offra ditt eget blod, annars måste du offra någon annans. Vanliga människors blod är inte tillräckligt magiskt.

Den fjärde regeln gäller storlek: ditt offers storlek står i proportion till din trollformels kraft. Gör du en eldboll med hjälp av en brasa ger din eldboll skada som din brasa.

Sist men inte minst: eftersom trollkonst är en uppoffring, gör varje gång en besvärjelse sjungs och häxblod spills att magi försvinner ur världen. Det går inte att göra två likadana besvärjelser. Om du offrat en duva för att kunna flyga, kan du aldrig göra om det. Du måste offra en mås, en hök, en örn… men aldrig en duva.

-Beskriv din trollformel för spelledaren.

-Förklara associationsbanorna – hur dina offer hänger samman med effekten du vill uppnå.

-SL avgör om associationen är överväldigande (till exempel: du offrar en förslavad jätte för att förslava en människa), stark (du släcker en eld för att få det att börja brinna någon annan stans) eller vek (du offrar en småfågel för att själv kunna flyga).

-Offra ett eller flera HP. För varje HP får du +1 på slaget. Å andra sidan, slår du lägre än antalet offrade HP förlorar du dem permanent om de var dina, om du offrar en annan häxas blod händer något oförutsett och negativt. Observera att du fortfarande kan lyckas med din trollformel.

-Om associationen är överväldigande får du slå två tärningar och välja den bästa. Är den vek väljer du den sämsta.

– 11+ händer det du vill, men trollformeln har en oväntad och bildlig bieffekt (till exempel att du också får en duvnäbb)
16+ det händer, inget snack.
20+ det går bättre än väntat. Du får en bildlig men positiv bieffekt, eller slipper offra (välj själv).

– om du gör en trollformel som du (eller någon annan) redan har gjort händer inget, utom att du förlorar HP. Slå en tärning, slår du under det antal HP du spenderade förlorar du dem permanent.

Bonusregel: du kan välja en magiskola, bestående av ett magiskt element. du får +1t6 (t8,t10,t12 vid level 8-10-12) på ditt slag OM din trollformel innehåller ditt element. Men kom ihåg att ju oftare du använder ditt element, desto större är risken att du urlakar dess kraft.

One thought on “Trolldom!”

  1. “Om du offrat en duva för att kunna flyga, kan du aldrig göra om det. Du måste offra en mås, en hök, en örn… men aldrig en duva … om du gör en trollformel som du (eller någon annan) redan har gjort händer inget”

    Den här regeln är trasig. Den behöver nån slags begränsning tex någon annan i scenen, idag, under spelkvällen, i äventyret, eller i kampanjen; Annars är världen helt tömd på magi efter som alla fantasivärldar har funnits in tiotusentals år och sci-fi händer i rymden som är oändlig och därför har ett oändligt antal redan kastade trollformler.
    Alla mina begränsningar går dessutom att powergame:a sönder i en handvändning.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.