Spelkonstruktion med Tina Engström

Från Riotminds och Theodore Bergquist vänder vi nu blicken mot Mylingspel och Tina Engström. Tina är ständigt aktuell, men just nu lite extra i och med skuggornas mästare som precis släppts och den guldgnoms-nominering som hon knipit för sitt arbete med spelet.
tina
Hej Tina! Skuggornas mästare kom precis ut, och nu är redan en hel linje med supplement på gång. Varifrån får du all inspiration?
Jag har ett väldigt rörigt sinne som gärna hoppar omkring och kopplar samman konstiga saker. När det gäller Skuggornas mästare togs väldigt mycket från sagor, myter, legender och moderna konspirationsteorier. Det är trots allt ett spel som till viss del gör narr av sådant och till viss del även hyllar det. Dessutom finns det många små vinkningar till filmer, serier och böcker i både reglerna (till exempel förmågan Skjutglad, som på bästa filmmanér gör att ammunitionen inte tar slut i vapnet lika lätt som annars) och världsinformationen (till exempel de små grå utomjordingarna och alver från Avalon). Naturligtvis kommer alla supplement att utvecklas på samma sätt. Skuggornas väsen tar exempelvis upp allt från änglar, mongoliska dödsmaskar och drauger till minotaurer, tomtar, anunnaki och traditionella små grå utomjordingar.De första supplementen som kommer till Skuggornas mästare var menade att vara del av regelboken, men fick inte plats. Vi har med andra ord en hel del “gratis”. När det gäller andra supplement är det inte så svårt att spåna fram innehåll och vad som kan behövas. Det är bara att tänka på en sak, ett folk, ett ämne eller viss information och fråga sig själv om det först och främst vore intressant att ha en bok om det. Skulle det vara det är det sedan bra att fråga sig själv om det finns tillräckligt mycket att skriva om det för att göra det hela möjligt.Den som läser Skuggornas mästare förstår nog rätt snabbt varför vissa saker förtjänar att få en egen bok. Och en mer grundlig beskrivning av hur och varför finns även på crowdfundingsidan.
Skuggornas mästare innehåller en salig blandning av laser, ninjor, utomjordingar, konspirationer och agentaction. När du får en idé, hur vet du om den passar? Hur gör du för ha med ALLT och ändå få spelet att kännas enhetligt?
Det gäller att ha en grundplan och sedan hålla sig till den. Så länge man sedan håller allt i huvudet och hur det är hopkopplat är det inga större problem. Det bildar ett slags nät eller en väv som börjar med de äldre gudarna utanför multiversum och knyts ihop med hjälp av alla små detaljer.Jag är ganska säker på att många tycker att spelet verkar splittrat, bara efter att ha läst om det, men allt sitter samman på något sätt. Den som läser boken, och då speciellt världskapitlet, kan ganska snabbt få veta vad de äldste spelar för roll, varför det finns magi, vad demoner är, hur man förflyttar sig mellan olika universa, hur tidsresor fungerar, hur ninjor har överlevt genom århundradena, hur cybernetik fungerar, vem som ligger bakom människans utveckling, vilken teknologi utomjordingar och tidsresande människor har, vilka som försöker kontrollera världen, hur genetiska hybrider har blivit till och varför det finns tomtar och troll.Det kanske dessutom kan vara på sin plats att nämna att En Garde! III och Pirater! också passar in i denna helhet. Skuggornas mästare utspelas nämligen i samma värld. Man kan dock bara ana det i äldre En Garde! III-produkter, men information om det kommer att dyka upp framöver. Och En Garde!-spelare som inte vill vänta kan alltid köpa Skuggornas mästare så länge.
Du är ju inte bara en spelskapare utan också skicklig på att måla och illustrera dina spel. Påverkar ditt artistiska sinnelag hur du konstruerar spel, eller är det två skilda delar av dig?
Nej nej, de hänger samman. Design och bildstil bestäms till och med innan jag börjar skriva. Jag behöver dessutom skriva i själva designdokumentet för att få rätt känsla och inspiration. Det är också orsaken till att jag skriver direkt i InDesign och ofta sätter mig och målar mitt i skrivandet. Många av mina drygt 40 bilder till Skuggornas mästare, omslaget till Ad maiorem Dei gloriam och bilderna till Privateers! kom till på det sättet under 2013. På tal om det kan ju den som har lust att rösta på mig även för bästa illustratör titta igenom Skuggornas mästare eller mitt galleri (http://asynja.deviantart.com/gallery/). =)
Det hänger nog förresten även ihop med att jag behöver se helheten för att kunna fungera så bra som möjligt. Texten är bara hälften av helheten, så skriver jag utan tillgång till resten blir det oftast inte så bra som det annars hade kunnat bli. Det gäller för övrigt alltid, oavsett vad jag gör. Målar jag bara en slumpvis bild måste jag ha en klar uppfattning av dess komposition, färger och uppbyggnad redan innan jag börjar måla. Förarbetet tar ibland nästan lika lång tid som att faktiskt måla bilden. Detta är för övrigt också orsaken till att jag har så svårt att bara sätta mig och kladda ner något. Sedan fungerar kroppen så dålig att jag ogärna målar något utan att det faktiskt blir något som kan användas till något. Jag får så himla ont i axlar, nacke och händer av att måla, och min dåliga motorik gör det svårt att få det bra utan en massa extra jobb.
 En Garde, Pirater och nu Skuggornas mästare – du har gjort en hel del spel. Hur har ditt spelskapande utvecklats sen du började? Är det något du tonat ned och något som blivit mer framträdande?
Jag vet inte riktigt. Det är lite svårt att svara på med tanke på att vi var bundna till att använda Kults gamla regelsystem till En Garde! III, även om jag modifierade det så pass mycket att jag ändå blev nöjd med det i slutänden. Det är till exempel fortfarande det snabbaste och mest actionfrämjande konfliktsystemet som jag har testat, som inte bara består av motståndsslag eller friformande.Det som har ändrats är nog i och för sig att jag efter hand har börjat experimentera mer med icke-traditionell regelkonstruktion. När jag satt och mixtrade med egna spel redan för 20 år sedan var det BRP som gällde eftersom jag inte visste bättre. Det har dock ändrats genom åren och väl på sätt och vis kulminerat i Skuggornas mästare, som på många sätt inte är det minsta traditionellt.Från och med En Garde! III började jag även aktivt försöka dra ned på antalet beräkningar i och utanför spel och använda mig så mycket som möjligt av jämförelser och direkta avläsningar av tärningar. Detta för att även de som har svårt för matematik ska kunna använda reglerna utan problem och även för att göra allt så mycket snabbare. Snabbanvända regler är alltid bra.

Är det något du är extra nöjd med i Skuggornas mästare – har du någon favoritregel eller favoritavsnitt?

Det är svårt att välja ut något specifikt med tanke på att allt jag gör hänger ihop och bildar en stor helhet. Jag är däremot ganska nöjd över att ha lyckats pussla ihop hela röran så att det bildar en fungerande helhet. Med tanke på hur mycket konstigt som finns med i spelet var det inte helt lätt. Jag har dessutom fått beröm för att jag har lyckats beskriva framtida teknologi och underliga företeelser på ett mer eller mindre logiskt och troligt sätt utan att det blir för torrt. =)Jag är även ganska nöjd med att jag har fått ihop regelsystemet, trots att det är uppbyggt lite bakvänt. Nackdelen med det är att gamla rollspelsrävar ibland har svårt att greppa systemet, bara för att de är så vana vid hur vissa saker brukar hanteras. Men det har visat sig fungera bra när de väl har lärt sig.

Eftersom jag är gammal rollspelsräv kanske du kan berätta lite mer?

Vad jag antar är lite udda är att man slår innan man bestämmer vad man gör och beskriver hur väl man lyckas. Inför ett problem väljer man ett attribut (finns 16 stycken, vilka omfattar grundegenskaper och färdigheter i mer traditionella spel) som man tror att man borde kunna lösa problemet med. Sedan slår man och köper lösningen på problemet för effekten. Så kallade stuntpoäng och stunts kan sedan användas för att förbättra resultatet eller utföra saker som ingen normalt funtad människa skulle försöka sig på.

Det fungerar likadant i konflikter. Man väljer attribut och slår för att få fram sin effekt. Med effekten köper man sedan manövrer som attacker och försvar. Tillsammans med ett dynamiskt sätt att hantera initiativ (varje sidas kombattanter väljer värde bland de som alla har till sitt förfogande, så att en långsam person kan utnyttja en snabbs värde och tvärtom), ett dödligt skadesystem som bygger på svagheter och nyttan av skydd (siktar man inte bestämmer försvararen var en attack träffar, vilket kan vara ett skyddat ställe) ger det ett taktiskt system där man kan behöva tänka lite för att inte förvandlas till sylt.

Tärningsslagen bygger på vanliga sexsidiga tärningar. I grunden slår man en tärning under eller lika med attributet man använder. Är slaget svårt lägger man till tärningar och tar sämsta möjliga resultat och är det lätt lägger man till tärningar och tar det bästa resultatet. Två eller fler lyckade tärningar, samtidigt som slaget lyckas, innebär ett perfekt slag och lika många stuntpoäng som summan av likatärningarna. Varje sexa ger en så kallad komplikation och kan aldrig räknas som lyckad. Det går dock att både lyckas och få komplikationer om man har möjlighet att välja en annan tärningar. En komplikation innebär vanligen att något går galet på vägen. Det kan vara ett en bensinstation exploderar i bakgrunden när man skjuter mot en bil, att man hittar farlig information när man söker efter bra restauranger eller att magasinet trillar ut efter att man har skjutit.

Svagheter ger negativa tärningar som gör slag svårare och så kallade expertiser ger positiva tärningar om gör slag som omfattas av namnet å expertisen lättare. Expertiser och svagheter är precis vad man vill och det finns inga färdiga listor med sådana. En svaghet kan till exempel vara Kan ej simma, Brutet ben, Social fobi, Blind, Brony eller Sargad högerarm.

Så kallade förmågor och begränsningar gör sedan en rollperson eller spelledarperson speciell. Allt från magi och PSI-krafter till speciell härkomst och riktigt avancerad cybernetik hanteras med hjälp av sådant.

Vad händer framöver?
Med lite tur händer det en hel del. Mycket beror dock på hur crowdfundingen av supplementen till Skuggornas mästare går. Går det bra kommer det en del till spelet ifråga och jag blir glad. Först ut blir Skuggornas väsen och Skuggornas gömmor, till påsk eller till våren beroende på hur snabbt våra illustratörer arbetar. Sedan kommer Skuggornas sällskap och Daniel Olssons äventyr En dag som alla andra. Går det mindre bra blir jag mindre glad, eftersom projektet är viktigt för mig personligen. Som sjukpensionär med dålig ork och lätt för depressioner är konkreta mål väldigt viktiga, och projektet kan potentiell sett ge mig några sådana. Så kom gärna och stödj Skuggornas mästare och mitt spelutvecklarberoende.  =)
Vi har även en hel del annat på gång som inte har så mycket med Skuggornas mästare att göra. Dels kommer Starchallenge och Leviathan till påsk och dels kommer Jerichos murar, manöverkortleken till Leviathan samt Polaris: Reliken från forntiden under året. Sedan är det meningen att vi ska köra igång två crowdfundingkampanjer till under året. Den första blir troligen för David Bergkvist och Terje Nordins Legend, för att äntligen kunna få tag i bilder till spelet. Bildmaterial är nämligen det enda som har fattats nu i ett par års tid. Den andra kampanjen blir för Privateers!, vårt kooperativa äventyrs-piratbrädspel i samma värld som En Garde! III, Pirater! och Skuggornas mästare. Lite mer info om spelet finns i GothCon-foldern, men en egen hemsida kommer så småningom.När det gäller Pirater och En Garde! III har vi fortfarande en hel del planerat. Det största problemet där är att vi har brist på bildmaterial och jag har svårt att måla allt själv. Att vi har svårt att betala mer än symboliska summor för bilder till dessa böcker för att inte gå back på dem gör inte situationen lättare. Den som vill hjälpa oss med bilder får dock gärna höra av sig till mig eller Mylingspel. Annars sitter jag fortfarande och ströjobbar på Skuggor över Europa till En Garde! III. Det blir en ordentlig kampanj i åtta delar på upp till 300 sidor. Här finns action, sjöstrider, actionscener på Notre Dame de Paris tak, hemliga organisationer, djupa intriger, olycklig kärlek, förräderi, en underlig vandrande karavan styrd av en avatar, mörka ritualer i gömda källare, klippfästen, vandöda på jakt efter hämnd, folkliga marknader, snorkiga ädlingar och olyckliga bönder. Det är en ganska mörk historia, men vår egen spelgrupp hade roligt med den.Tanken är också att Jörgen Åkerklints och min äventyrskampanj till GothCon ska tryckas upp till 2015. Det blir en bok eller några häften med alla fyra delar. Denna kampanj utspelar sig i Karibien och börjar med jakten på en skatt. I del två till fyra tar spelarna sedan på sig rollen av inkvisitörer på jakt efter skattletarna och vad som antas vara en demon.Slutligen måste jag ta tag i En hertiginnas liv och lustar någon dag. Vi har de flesta bilderna till äventyret, men texten behöver redigeras ganska rejält. Det är i grunden ett ganska flamsigt äventyr med hovintriger och jakten på en present till en hertiginna som fyller år. Bakom allt döljer sig dock något mörkare, vilket rollersonerna naturligtvis dras in i.

/Tina

Om du inte redan gjort det, kan du rösta på Tina!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.