iDOD är här: men är det bra?

Efter en halv dags användande vågar jag mig på att lista de stora fördelarna och nackdelarna med Riotminds internetsatsning iDOD. Tanken är att erbjuda en hjälp för dig som är i valet och kvalet huruvida du ska köpa eller inte.

Fördelar

+ För att kunna använda iDOD behöver du inga tärningar eller andra “svårtillgängliga” hjälpmedel

+ Det är relativt lätt att upptäcka nya saker. Generös användning av länkar och index som leder vidare.

+ Illustrationerna fungerar bättre än man kunde tro. De är många och ser som vanligt snygga ut. Att de är inbäddade i högerkanten stör mig inte det minsta, även om det medför att man går miste om dem om man fokuserar på texten.

+ Det finns många verktyg och mycket innehåll.

+ Trudvang är, oavsett format, en saftig och inspirerande värld.

+ Du får spela vildfolk om du vill.

+ Skyhög framtida kultfaktor!

+ Det är billigt, åtminstone till en början.

Nackdelar

– Du måste ha en dator, internet och mobiltelefon. Helst ska din mobil inte ha kontantkort eftersom inköpen debiteras din telefonräkning. Din dator måste kunna visa åtminstone 1080 punkter horisontellt för full funktionalitet. Har du en mindre skärm hamnar vissa symboler i navigationslisten gömda under fasta grafiska element.

– Det erbjuds ingen introduktion, ingen hjälp eller tutorial som förklarar de olika funktionerna och hur de är tänkta att användas. Det finns heller ingen introduktion till de olika produkterna, inget som skulle kunna locka in en ny spelare. För att kunna använda iDOD måste du alltså vara väl förtrogen med rollspel.

– För full användbarhet bör du antingen ha tillgång till de tryckta produkterna, eller ha två eller fler datorer. Datorn ersätter inte behovet av spelledare. Det finns bara begränsat stöd för egna förberedelser. Om du till exempel skapar en rollperson erbjuds inte ens enkla tjänster som att hålla reda på hur många skapelsepoäng du använt.

– De flesta verktyg innehåller ingenting, bara några tomma fält där det är fritt fram att skriva vad som helst. Det skall till mycket god vilja för att kalla något sådant för ett verktyg. De sociala verktygen (internetportalernas raison d’être) finns ännu inte.

– Produkterna är dåligt (inte alls) integrerade. Jag kan inte komma från Grundbokens rubrik Stormländare till Trudvangs kapitel om Stormländare eller tvärt om. Det går inte att slumpa fram ett tabellresultat – du måste öppna en separat “tärningsrullare” för att få fram ett slumpmässigt resultat.

– Tjänsten är förvånande långsam.

– De olika navigeringsalternativen är inte helt intuitiva. Det tar ett tag innan man lär sig vad som hittas i listen högst upp, vad som finns i listen längst ned, och vad som finns i själva texten.

– Överskådligheten blir lidande eftersom nästan all information är textbaserad. Den information som är listad som tabeller (längst ned, näst längst till vänster) är förvånande nog inte uppställd i tabellform. Mest plågsamt är detta när det kommer till fördjupningarna – svåra att hålla reda på i tryckt form, svårare på skärmen.

Slutsats

Åtta plus, åtta minus. iDOD erbjuder mycket innehåll för en liten peng. Däremot är det behäftat med flera tunga nackdelar. Kanske det största problemet för produkten är formatet drar uppmärksamheten från innehållet. Många tjänster som du förväntar dig kommer du inte att hitta. Andra tjänster som du inte förväntar dig (till exempel sidnumrering!), finns. Innan du köper ett abonnemang bör du tänka på att du måste ha en bärbar dator med stor skärm och en snabb internetuppkoppling. Det är också en fördel om du är en van rollspelare och har vana rollspelskompisar. Ju fler tillbehör du har tillgång till, desto bättre och smidigare kommer det gå. Helst skall du ha åtminstone några rollformulär, några tärningar och Trudvang-grundboxen.

Mycket nöje!

17 thoughts on “iDOD är här: men är det bra?”

          1. En avsevärd förbättring blir när/om alla utlovade features börjar funka. Riotminds har alltid haft ett livaktigt forum och en stor fanbase. Så fort dessa kan aktiveras för att skapa hack och eget content kommer tjänsten bli 1000% mer awesome.
            Däremot oroar det mig att både ramverk och användarinterfejs känns ganska gammalt (och inte på ett stämningsfullt urtida sätt). Sådant kan döda kreativiteten, och ge tjänsten dess banesår. En bra plattform däremot resulterar i att det är både roligt och enkelt att bidra = och då är det ju skitsamma vad som finns på tjänsten från början.
            Finns det lite magi under det medelmåttiga skalet kommer tjänsten snart att lyfta. Finns det inte någon magi, måste de göra om och stoppa in den.

          2. Tekniken kan förbättras avsevärt. Att kunna ha flera artiklar öppna samtidigt, i samma fönster, t.ex. Eller att få definitioner av begrepp genom att hoovra med musen över ordet.

            En karaktärsgenerator som faktiskt räknar ut saker automatiskt, och där man inte behöver sitta med boken i knät, är också ett steg i rätt riktning.

          3. En karaktärsgenerator vore verkligen ett lyft, idag är det svårare än att skapa en analog karaktär, och den blir också fulare.Det är en svår balansgång men tjänsten måste både erbjuda lättillgänglig information och en stämningsfull upplevelse som skapar inspiration. Det är en ordentlig utmaning som Riotminds har framför sig.

  1. Jag saknar typ: en digital tjänst.
    Att släppa böcker och en tärningsgenerator online är inte en tjänst, det är en e-bok.

    En e-bok kostar inte per månad.

    ett community med äventyr, osv
    en fungerande karaktärsgenerator
    ett lockande sätt att presentera värden
    regler anpassade för en digital tjänst
    typ en stridstestare där man kan låta sin grupp möta ett gäng fiender och simulera strid
    och sen möjlighet att rollspela med andra, rakt i tjänsten.

    Det kan vara värt pengar per månad, och skulle vara grymt kul samtidigt.

    sen skulle jag gärna se ett levande community typ som det där gör om ereb altor projektet. (http://www.erebaltor.se/forum/ läs GENAST den skitlånga forumtråden om ankor)
    men det är inte riktigt upp till riotminds att fixa.

    1. Du har helt rätt att detta inte är en tjänst utan en html-version av en tryckt bok, varför inte bara sälja en pdf? Det är väldigt långt från en fullfjädrad tjänst.

      Jag tror absolut att det ligger hos Riotminds att stimulera ett levande community. Om inte de skapar möjligheten och intresset dör användargenererat innehåll innan de ens har nått deras tjänst. Som sagt så hopar sig utmaningarna, men som de säger “friskt vågat hälften vunnet”.

      1. Jag tror, precis som Olav att tjänsten kan bli bra och mycket väl kan vara en god riktlinje för hur svenska rollspel kan distribueras. Mne idag så är den inte det.

        Dock har jag inga problem med att vänta och hoppas.

    1. Det är tämligen tragiskt att försöken att hitta tjänster kommer fram till att restid är den bästa. Vem har någonsin beräknat restid med hjälp av en ekvation / tabell? Jag tycker det borde finns viktigare tjänster att tillföra?

      Mitt tips till alla är att istället använda händelsetabellen i Drakens käftar, om du har tur ser du en drake på himlen men sannolikheten är nog större att det regnar. Men oavsett kommer det fortfarande ta lika lång tid att ta sig till krokodilmännens by.

  2. Försökte mig på att använda iDoD nu efter ett tags upphåll. Det är himla synd att den är så oinspirerande. Jag tappade sugen direkt och klarade helt enkelt inte av att fortsätta.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.