Drakborgen: återväckt

Ett av fjolårets kanske märkligaste projekt är Drakborgen: återväckt. Ett gäng entusiaster har kontaktat Dan Glimne och de andra skaparna av Drakborgen och uppenbarligen fått tillstånd att göra en egen version baserad på originaltexter och original-illusar. Hur detta förhåller sig till FFG är ytterst oklart; just den typen av tveksamheter som spelbranschen verkar vara full utav.

Projektet kan närmast liknas vid de old school-rollspel som försöker återskapa forna dagars magik genom att göra trogna replikor av originalet. Den som spelat Drakborgen kommer garanterat att känna igen sig, även om du som är en äkta puritan kan fundera över om de nya äventyrarklasserna verkligen behövs.

Du hittar en del av resultatet på deras fula och märkligt halloween-inspirerade hemsida, men för de riktiga godbitarna måste du maila. Eller hoppas på att spelet dyker upp GothCon igen…

3 thoughts on “Drakborgen: återväckt”

  1. Fast original-Drakborgen är ju frustrerande dödligt. Mindre frustrerande blev det när vi husreglade att man läker en KP per runda utan strid eller nya skador och att Monopols fängelseregler gäller i fallgropar och bakom fällgaller (man kommer automatiskt ut efter tre rundor).

    Sannolikheten att man ska lyckas ta sig in till skattkammaren och ut igen ökar, som en bonus, från mikroskopisk till förstoringsglasisk.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.