Genlab Alfa

Om du missat det pågår det en ny mutant-insamling: Genlab Alfa. Det nya spelet/supplementet ska ger möjligheten att spela muterade djur, vilket såklart är en hett eftertraktad feature när det gäller Mutant. Och framsidan är fylld av superfina detaljer, vilket bådar gott.

Själv har jag dock svårt att uppmana någon egentlig entusiasm. Till stor del beror min tveksamhet på formatet i sig:

– Rollspelssverige kryllar just nu av crowdfunders
– det finns ett underskott bland levererade produkter i förhållande till genomförda insamlingar
– flera av de stretch-goals som presenterades i förra fundraisern ännu inte kommit; att några av dem nu återanvänds som bonusmaterial vid högre insats-nivåer är en tveksam moral-boost.

Såvitt jag förstår finns det inte heller någon tydlig koppling mellan nya nya nya Mutant (GA) och gamla nya nya Mutant (ÅN), vilket känns konstigt. Alla speltimmar som investerats i zonen blir ju då bortslösade. Det ska till en mycket entusiastisk grupp för att vara så klara med År Noll innan jul att de är sugna på en helt ny Mutant-smak. (Här stod ursprungligen något annat, men eftersom det uppfattades som en spoiler och det aldrig varit min mening att avslöja något har det strukits nu.)

Så jag vet inte. Hur känner du?

18 thoughts on “Genlab Alfa”

  1. Ja, det är svårt att känna pepp när det kommer nya rollspelscrowdfunders HELA TIDEN. Det är också svårt att känna pepp när man märker att det bara är de gamla kända spelen som det går riktigt bra för.

  2. Som jag förstått ligisterna är M0 mer som en TV-serie. Modulerna blir väl då spin-off-serier. Kopplingar ja men inte helt lätta att överbrygga. Det ska vara lätt att komma igång och tom. spela klart metaplotkampanjen och sen kanske släppa det och gå vidare. Klart att modulerna är bitar i världen som gradvis blir mer komplex och intressant men slutet är M0-kampanjen är knepig ja. Jag tänker absolut ändra slutet.

    1. Den känslan får jag också: att man spelar avsnitt av en tv-serie, och när säsongen är slut ska man titta tillbaka och känna “vilken fet story, undrar vad som händer nästa år”.

      Och det är – tyvärr – en av de saker jag har svårt med.

      1. Jag har inga problem med det alls. Nu. Nu har jag massor med pengar men ingen tid. Jag kan inte som förr spela hur ofta som helst. Jag ska vara glad om jag får spela alls. Därför gillar jaga att man kan välja. Får jag igång en grupp kan jag börja trevande och utforska Zonen, spela intriger i Arken och slåss mot svälten eller om jag vet att jag bara har få tillfällen, köra på metaploten direkt.

        1. Jag tycker systemet för äventyr är genialiskt. Som förälder till två barn och heltidsarbetande så passar det mig perfekt att kunna komma i gång fort. Spelledaren i gruppen är dessutom oerhört tacksam över att slippa läsa hyllmeter med material som ändå inte kommer spelgruppen till godo, som så ofta är fallet i andra rollspel. Skräck exemplet är väl MUA. För övrigt tycker jag M0 har fått en del oförtjänt lite pessimistiska recensioner av förstå sig påare. Men det är väl kanske att det är lättillgängligt och smidigt som blir för mycket för Rollspels Eliten. Jag kan ju bara säga det att ett spel som har fått en gammal rollspelare från 1986 att ta upp sin hobby från förr igen, måste vara ett spel som får mer än väl godkänt i betyg!

  3. Några påpekanden:

    *Alla som deltog i crowdfundingen för Mutant: År Noll förra året kommer att få alla stretch goals utan ytterligare kostnad, i form av PDF:er. Det stämmer att några zonsektorer som var stretch goals ingår i Zonkompendium 2, som (i tryckt format) är en perk i denna nya crowdfunding. Men ingen “gammal” backer behöver betala ett öre extra för att få alla stretch goals.
    Vi valde att lägga Zonkompendium 2 (som även innehåller en hel del annat) i denna crowdfunding i stället för att köra en separat förbeställning samtidigt, för att göra det enklare för alla att hålla ordning på. Möjligen var det ett misstag.

    *Att inte alla stretch goals är klara än tycker jag möjligen att vi kan förlåtas för, det är trots allt bara en månad sedan M0 släpptes. Alla stretch goals kommer att bli klara och skickas till backers inom ett par månader.

    *Det är absolut inte nödvändigt att avbryta sin M0-kampanj för att använda MGA. Man kan spela vidare i Zonen och bara införliva djuren som spelbar klass i Zonen. Men man kan också, om man vill, pausa sin vanliga M0-kampanj och spela djurens “origin story” i ett 10-tal spelmöten, för att sedan föra de båda kampanjerna samman ute i Zonen. MGA-kampanjens slutmål är att föra djuren från fångenskapen i Paradisdalen till friheten i Zonen.

    *Tycker att det är synd att ni spoilar lite av slutet av M0-kampanjen här. Känns väldigt onödigt.

    1. Hoppas du inte menar mig. “men slutet är [zic!] M0-kampanjen är knepig ja. Jag tänker absolut ändra slutet.”, tycker jag inte är en spoiler.

    2. Ledsen för det. Jag har försökt undvika att skriva om ÅN bland annat på grund av den starka kopplingen mellan spelvärld och story. Trodde faktiskt att jag höll tungan i rätt mun genom att bara skriva sånt som – antog jag – endast gick att dechiffrera av den som redan var bekant med handlingen. Vid en andra genomläsning förstår jag om det kan uppfattas som en spoiler för andra. Självklart ändrar jag i texten, även om jag står fast vid min poäng.

      I övrigt tror jag inte att jag påstått något som du motsäger.

  4. Kul att Ligan äntligen tagit sig i kragen och sett till att man kan spela muterat djur. För ett Mutant utan muterad djur, vet jag inte om det kan kallas Mutant med äran i behåll. (lex Mutant Chronicles et al.)

    PS. Jag hoppas att omslagsartisten kommer att bidra med fler bilder till boxen, för omslagsbilden är sjuuuukt snygg.

    – D-man, fanboy extraordinaire

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.