Rollspelssuccé

Alltså. Eon IV-kickstartern. Det är över femhundra personer som deltagit. Femhundra! Det är skitbra, till och med i internationell jämförelse. Om du inte chippat  in än och har en triljon kronor att avvara är det tre dygn kvar på insamlingen. Super-succé!

Samtidigt, i ett annat hörn av indiegogo dundrar Genlab Alfa fram som en noshörning. På knappt en vecka har Fria Ligans muterade djur lockat mer än 220 pers. Det innebär bland annat att spelet kommer levereras i en frän box som såklart kommer se assnygg ut bredvid din ÅN-box. Tre personer till och det är dags för nya stretch-goals. Med tanke på att År Noll samlade mer än 350 finansiärer och spelet toppat SF-bokhandelns försäljning sen dess vore det konstigt om inte Genlab Alfa kom upp i liknande siffror.

Succé igen!

Även Svenska kulter-rollspelet har gått i mål och mer därtill. I jämförelse är det förstås lätt att Saga Games senaste satsning framstår som en dvärg, men jag tycker att även det kan betecknas som en oerhörd framgång när man betänker att den enda information som finns om spelet är att man spelar kultister (svårsåld nisch), använder ett indie-inspirerat regelsystem (svårsåld mekanik, kanske särskilt till Saga Games-fans) och har en ganska förvirrande crowdfunder.

En tydligare inblick i vad som kan väntas av spelet och jag är säker på att det skulle sväva iväg en lång bit över hundra finansiärer. Kanske kommer det i en framtida Fenix: kampanjen rullar på i nästan tre veckor till. I vilket fall som helst är det en succé att Anders Fager återvänder till rollspelshobbyn.

Fortsätter det på den inslagna vägen måste vi nog skrota guldgnomen och instifta guldbjässen istället. Kul!

3 thoughts on “Rollspelssuccé”

  1. Eon-kollekten är sinnes och än galnare när man tänker på att det är Eon. Spelet har aldrig betytt något för mig. Jag köpte det, läste det och tyckte bara det var en hyperdetaljerad version och kass kopia av DoD (vet inte hur senare versioner utvecklats men lite har man sett ett fantasy BRP, har man sett de flesta). Typ aldrig spelat. Jo, en gång på konvent när spelgruppen stötte på en jägare i skogen. Min karaktär slängde sig bakom ett en stor sten bakom ett stort träd… fick en pil huvudet och dog.

    Dock kul för alla som backat. Spelet kommer bli tusen sidor tjockt och levereras medelst skottkärra.

  2. Även om jag aldrig kommer att spela Eon och År Noll, så tycker jag att det är skitkul att det går så bra för dem. På något sätt känns framtiden för rollspel lite ljusare. 🙂

  3. Eon var väldigt betydelsefull för mig och jag tror många andra som kom in i hobbyn när Drakar och Demoner var på väg att ta slut. I jämförelse med Chronopia fanns det ett allvar i Eon, ett allvar som präglade mycket av 90-talets rollspel, ex. World of Darkness etc. Eon var alternativet när inget annat fanns. Dungeons & Dragons var otrendigt, levlar töntigt och orealistiskt. Chronopias stadsfokuserade värld med kulörta färger tilltalade inte emokidsen på 90-talet. Så Eon var perfekt, allting var low key och gråskala, alverna olyckliga, orcher missförstådda, magin ofantastisk och teoretisk. I huvudtaget var Eon en perfekt toolbox.

    Alltså förstår jag verkligen varför Eon går bra. Det är många som mig som växte upp med Eon och det var spelet som gjorde att man fortsatte spela rollspel. Det finns alltså massor med nostalgi, en utarbetad värld (dock i lapptäckesformat) samt i rollspelskretsar ett välkänt varumärke. Roligt att det drivits in så mycket pengar. Jag är dock väldigt osäker hur den nya versionen kommer se ut och om det är någonting för en 15 år äldre Johan.

    Slagordet “Om Games of Thrones var ett rollspel vore det Eon” köper jag inte riktigt. Vad tror ni?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.