Mutant: två vägar att gå

Det här blogginlägget har legat och kokat sen jag läste den här posten på Gestaltar Skiten.
Jag har funderat och ventilerat med Olav ett par gånger och nu, säkert ett kvartal efter första kladden ser posten dagens ljus.

Det jag vill skriva om idag är hur man kan rädda Mutant som IP.

Till att börja med: Jag älskar Mutant UA, det är det snyggaste och mest inspirerande svenska rollspelet jag har läst. Med det ur värden så kommer jag inte att prata mer om Undergångens Arvtagare, i stället tänker jag sia om en upplaga på engelska, med allt vad det innebär.

Nå!
Till att börja med varför ska spelet vara på engelska? Jo, för att det ska löna sig att köpa/hyra licensen av Paradox. Den svenska marknaden duger absolut, men en större marknad ger större marginaler och en global fanbase. Det här innebär att vi inte kommer att få se så mycket av de städer och zoner vi lärt oss älska och att andra tidningar än Polisgazetten kommer förse arbetarna med nyheter förströelse. Varken Hindenburgare eller tokjos säljs på ens de schaskigaste av schaskiga sjapp. Jag har i stället fyllt fluffet med allt det där andra som är mutant.

Det finns två vägar att gå, den ena är åt mutant 2089 hållet där muterade murvlar, robotpoliser och en dekadent, klubbande, överklass av IMM har återtagit städerna och byggt ett nytt samhälle. En värld där datorer och teknologi ses som en bladning av självklarheter och magi. Den nya globaliseringen ligger runt hörnet och den utforskade världen växer varje dag. Det är en bladning av 40-tals pulp och MTV-90 tal. Berlin är världens knutpunkt och de första reguljära resorna till Asien, Amerika och Antarktis har börjat gå och handeln håller på att föda fram en medelklass av fria djur. Zoner, landhjar och fornfyndstabellerna delar plats med eldrivna höghastighetståg, outforskade bergsmassiv och storskaliga expeditioner in i det okända. Jag tog mig friheten att flytta spelet nio år framåt i tiden från föregångaren.

Utgivningsplan:
Mutant 2098 – grundregler
Burning Europe – Modul om megastäder och skugglandskap i Europa. Lika delar spelarbok, monsterbok och kampanjmodul
Transhumanist Tourists – Modul om resten av världen, färdmedel och fordon. Mycket matnyttigt kampanjmaterial och hemligheter om forntiden
Party like its 2098 – Kampanj om tre äventyrsböcker

 

Den andra vägen är att släppa Grandville rollspelet, baserat på serietidningen med samma namn av Brian Talbott. Till dagens datum finns två volymer i den egna genren scientific-romance thriller. I Frankrikes huvudstad, Grandville möter vi ett myllrande antropomorfistiskt 1800-tal, det är en värld där Napoleon vann sitt krig och England just har återfått självständighet. Det är fullt av ångmaskiner, automater, zeppelinare och allt annat som hör steampunken till. Människorna är få till antalet och har inte samma rättigheter som djur och sköter ofta sjaskiga jobb som hotellportierer, råbusar och daglönare. Dock finns det en del fisk och fåglar i djurbefolkningen.
Här kan äventyrarna uppleva den sociala kamp som är så central i Mutant UA och spela fabeldjur samtidigt. Det finns sprudlande kabaréer, hårdkokta grävlingar med flerskottare som arbetar för Scotland Yard och en  fransk överklass vars hela maktbalans är i rubbning.

Utgivningsplan
Grandville: Scinetific-Romance Thiller Roleplay – grundbok
Grandville: Mon amour – Stadsmodul om staden Grandville, nördigt detaljerade kartor, ett stort antal slp, mängder av äventyrsfrön. Som en gigantisk fisktank.
LeBrock’s Few – Ett äventyr där RP är poliser inom Scottland Yard, med mer regler och bakgrund om både tjuv och polis.
Bête Noire – Modul om rymden, teknologi och hemliga sällskap
Anglophobia – Modul om Englad, politik och anarki

Jag tycker att båda miljöerna är fulla med äventyr och är sjukt sugen på att spela båda versionerna.

20 thoughts on “Mutant: två vägar att gå”

  1. Jag gillar båda, dock tycker jag att “scientific-romance gaming” är lite mer mutant. En rolig grej vore om spelet utspelade sig parallellt med UA: det står inte så mycket om norden men för den som åker dit visar det sig att där är det människorna som är överst i näringskedjan och att folk dricker tokjos.

    Kanske når revolutionens vindar hit?

    1. Dock är ju inte Mutant 2089 ett spel som känns jätte mycket som mutant om man utgår från mutant 1 & 2 eller UA heller. Jag tyckete att det hade sin egen klara mutantanda att försöka ta vara på, men hällre än murvlar och terminators ville jag ta vara på brytningen mellan megastäder och okända landmassor.

      Även där skulle det ju kunna finnas ett mutantsverige som är som UA.
      Men jag tänkte lite på att muterdae djur inte finns med i nån annan köpeproduukt till de än

    2. Håller med – när jag kollar noggrannare – Grandville låter mer Mutant. Smart att bygga på serie, med gratis illusar.

      Mutant 2098 – är osäker på årtalet – ska det vara efter MUA el i vår framtid? Är det cyberpunk mer än Mutant (classic)?

      Eller är det 2098 Pyri tid (PT)? Vill man annars ha mer Mutantiga saker kan man ju spela EP med modulen Panopticon – där har du djur så det räcker 🙂

  2. Jag har bara ögnat lite på “Grandville” böckerna. Jag tyckte att dom verkade intressanta. Vi håller på att spela Mutant:UA just nu. Att göra rp var jätteskoj. Jag tyckte dock att deckar delen i Pirit-äventyret som vi spelade igenom var väldigt mycket som att trycka på knappar.

    Jag gillade verkligen Mytant 2089 på den tiden då det begav sig. Jag kan tänka att ett problem med att ge ut det på engelska skulle kunna vara att det kanske ligger lte för nära “Shadowrun”. Särskillt om man har magi inblandat.

    Idén med att nå ut utanför sverige är jag helt på dock.

      1. Här har jag tydligen vart lite otydlig i texten, det handlar mer om attityden till forntidsteknologin, vissa saker förstår man och ser om helt banala medan andra grejer (mer mekaniska kanske?) framstår som rena trolleriet även för vana utforskare.

        1. Cool – jag fick lite antivibbar av magi i Mutant 😉

          När gör boningen spelet? Behöver det ens vara mutant om det inte ligger i Sverige? Jag menar fGrandville RPG behöver väl inte ha något med Paradox/Mutant att göra – eller en dieselpunkig framtidsretro med talande djur i Berlin för den delen?

  3. Intressant, men jag tänkte vara ett as och komma dragandes med negativa saker för att nyansera lite.

    2089: Hur skiljer sig detta från de andra cyberpunkspel som redan finns? Det finns inte så många men Shadowrun, Cyberpunk 3 och kanske något indiespel redan. Visst, det har mutanter men skulle det vara nog för att särskilja det från andra spel?

    Grandville: Licenser kan vara dyra och/eller jobbiga att hantera.

    Det sagt så är det klart intressanta idéer.

    1. Uggla:
      1. Det handlar inte om megaföretag och onda ai’s. Det handlar om expeditioner i det okända, tuffa tåg, svettiga dansgolv, fornfyndstabeller och att återta det som en gång var vårt. En mer korrekt frågan kanske skulle vart “Hur skiljer det sig från Hollow Earth Expedition, bortsett från att det är i framtiden?” den frågan kan jag nämligen inte komma på något snabbt svar på.

      2. Man skulle dock inte behöva jobba med mutantlicensen. Så det kanske inte betyder så mycket åt något håll.

  4. Jag känner starkt för idé 2. Jag älskar fabeldjur och Mutant är för mig; Det susar i säven, möter Anderssonskans Kalle och Mad Max. Lägg på ångpunk och jag är med på tåget.

    Vad väntar vi på?

    Teknochock känns roligare än Mutant 2098, bättre att göra en Europe Burns + Sprawl expansion till Teknochock. Coolare regler som känns mer cyberpunk helt enkelt. Fabeldjur i Mutant 2089 är annars lika med Shadowrun.

  5. Jag har alltid älskat fabeldjur, det är för mig också en av de stora styrkorna i Mutant. Så om det finns något att ta fäste på kanske det är just detta. Den mer renodlade cyberpunkiga Mutant versionen finns i dussin olika versioner, där finns inte så mycket att hämta.

    En brasklapp är väl att Mutant Chronicles faktiskt är ganska spännande.

  6. Ah, Grandville som rollspelsvärld, det vore något det. Kan knappt bärga mig till Bete Noir kommer ut.

    Googlesökte lite men hittade ingen gjord mod/hack till världen ngnstans. Konstigt. Forgotten Futures-reglerna borde funka bra som grundplåt till settingen, även om det var bra länge sedan jag tittade på dem.

    Andra fabeldjur som tar ut svängarna är eminenta Blacksad och gamla Canardo. Båda skulle kunna tjäna som inspiration till ett Grandvillespel och varför inte ta med boken Amberville också för idéplundring?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.