Det brinner i knutarna!

Nu är det snart bara en skälvande månad kvar av det än gång så stolta året 2011. Om man tittar tillbaka på det som varit, kan man väl säga att det inte riktigt blev som planerat. Det blir ju sällan det. Men än är inte allt försent. Trettioen långa dagar återstår trots allt, så det finns fortfarande chans att skriva in sig i historien. Det är som ett stort svärdet-i-stenen-svärd som är fritt fram för vem som helst att rycka ut – frågan är vem som gör det. Vem skriver årets spel 2011?

målet är där, men var är de tävlande?

Året började så bra. Kreativiteten sjöd. Nya bloggar ploppade upp till höger och vänster. GothCon blev en branschfest utan like där högvis av nya idéer presenterades. Året var ungt och friskt, och ännu mer hägrade vid horisonten. Flera tunga titlar gjorde anspråk på att bli inskrivna i historieböckerna. Som årets bästa rollspel 2011. Etta på sf-bokhandelns försäljningslista. Det nya folk-rollspelet var på väg.

Som Western, till exempel. Ny utgåva. Ovalt sikte. Löjligt många illustrationer. Utförligt kapitel om sjukdomar och gifter. Helt i färg. Inget skriker “årets produkt” mer än så: Western skulle härska över topplistorna med en självklar auktoritet. Men det finns bara ett krux. Det måste komma ut.

Eller Svavelvinter. Jamenar Herregud! det är backat av en författare och en av de (för mig obegripligt) mest populära äventyrssviterna någonsin och skrivs av nya spänstiga Fria Ligan. Spelet utlovar en perfekt coffee table-upplevelse i liggande format, där något nytt möter något gammalt. För att inte tala om skuggspelet – det tillhörande brädspelet som avgör världens makropolitiska öden. Redan hälften vore nog för att samla såväl trötta nostalgiker som hipsters och spelfanatiker. Årets bästa spel? Utan tvekan. Om det kommer ut i år.

För det är just där skon klämmer. Det är som ett hundrameterslopp där startskottet har gått men ingen är ute och springer. Vem som helst kan kasta sig in och knipa segern. Men rollspel brukar av tradition dras med en klädsam försening. Några månader minst, om det är ett spel att räkna med. Enligt denna logik ligger Fallna Gudar bra till. Spelet skulle släppas innan sommaren, som ett mörkt fantasyspel som distribueras enligt den så kallade “freemium”- eller “inkörsporten till droger”-metoden: gratis i början, sen kostar det. Förutom att idén är bra och distributionsidén är ännu bättre, har projektet knutit skickliga illustratörer till sig. En given vinnare?

Kom igen. Trettioen dar! Det kan funka. Det måste funka.

Nu står hoppet till Fantasy! Om bara tryckpressarna inte krånglar, om bara båtarna går som de ska, om bara beta-upplagan är så bra så betat kan filas bort. Då jävlar är det inget snack.

Men annars, vad händer annars – ifall ingen av bjässarna kommer? Då kommer årsbästalistan plötsligt bestå av spel som Äventyr, Null State och Kontinuum. Av nya utgåvan av Version Noll och Magneter och Mirakel, Sägen och Teknochock. Spel som ingen har läst, och än färre spelat. Eller?

Kanske är det precis då som 2011 blir det mest spännande svenska rollspelsåret någonsin.

43 thoughts on “Det brinner i knutarna!”

  1. Jag undrar vem som vinner? Det finns ingen direkt uppenbar favorit. Alla spel som kommit i år, har fått ett relativt svalt mottagande och är i princip alla “print on demand” eller liknande. På ett kommersiellt plan finns det nog ingen av spelen som har sålt riktigt bra.

    Det som är kanske mest intressant med 2011 är skiftet till en annan typ av utgivningsform samt att det är rollspelsdödens år. Riotminds och Järnringen har gått i graven och hittills har ingen kommit och tagit deras plats. Frågan är om det vi ser i år är ett mellanspel eller framtiden?

  2. Det har ju faktiskt tagit tid att få ut saker – jag e besviken på oss själva (nästan) tills man inser att layoutande och bildsättning av ett 300-sidors rollspel tar tid. Att jämföra med vår tidigare takt (vi var ju samma gäng som gjorde Coriolisgrejer i två år) – en del kapitel i SV Rpg motsvarar en Coriolisartikel av längd på10-20 sidor – och vi har ju inte gett ut tio såna om året – det säger en del om hur lång tid det tar.

  3. En sak är att ett gratisspel laddas ner och kanske bläddras i, frågan är väl snarare om det spelas (tveksamt?). Själv har jag laddat ner mängder med gratisspel som aldrig ens närmat sig veckans spelmöte.

    Det tar fruktansvärt långt tid att skapa ett rollspel och sedan layouta utifrån de krav som idag ställs på en kommersiellt gångbar produkt. Det är egentligen inte ens hållbart att göra detta på frivillig basis. Så jag tycker inte ni ska vara besvikna alls. Det som är mer oroväckande är att Fria Ligan är de enda som tycks skapa någon form av hopp för rollspelens Sverige 2012.

    Om det var så att ett vakuum av stora aktörer skulle skapa större intresse för små tillverkare att spel så tror jag att det skulle finnas möjligheter att utveckla spel i liten skala, men så tycks inte vara fallet.

    Det har framförts att spelen egentligen bara är intressanta och uppmärksammade av rollspel.nus läsare. Det är ingen som bryr sig utanför kretsen. Varför tillverka dem om tanken inte är att de ska spelas? Om vi vill ha en hobby som har en framtid kanske vi ska försöka spela de spelen som faktiskt tillverkas?

    Apropå det, hur många spelar Coriolis? Allt detta besvärar mig och ligger som en blöt filt över både kreativitet och framtidsanda. Försök ge tillbaka mitt hopp om en framtid för svenskt rollspel!

    1. Har ingen aning hur många som spelar Coriolis – jag tror inte/hoppas inte aktiviteten på forumet speglar aktiviteten. Man hoppa sju att det blir fler – försäljningen av PODarna har iaf inte gått dåligt – men det kan ju bara var lektyr för en del.

    2. Ok, det här kommer att låta jäkligt Arkiv X-fånigt. Men ändå. I slutändan handlar det om att tro. Det finns gott om skäl att spå en snar undergång för svenska rollspel. Men det finns skäl att hoppas på framtiden också. Vill man beklaga sig över den oundvikliga undergången, eller kämpa för att svenska rollspel ska leva vidare och blomstra? Det finns inget rätt eller fel. Det är bara att välja. Jag har i alla fall bestämt mig.

          1. Tomas jag tror att du har rätt och någon direkt undergång kanske jag egentligen inte tror på. Det gäller att på något vis ta tag i frågan. Bästa sättet är att faktiskt som du säger kämpa för svenskt rollspel. Det är inget svårt val att göra. Jag undrar hur man får med sig flera på tåget?

          2. Ni får göra det nya Mutant (på tåget).

            Men apropå “tåget” så tog jag upp det för något år sen på Piruett. Och när jag skrev “att man borde gå ihop ett stort gäng för att få ihop lite resurser” – fick jag starkt mothugg att man inte kunde tvinga folk (sant) – Mao alla enmansprojekt beror på att det e det folk vill göra – men samarbete vill inte indivdualister göra – för de vill ute kompromissa om sina lövchilds – något vi gör/bitchar om hela tiden i FL.

            K

          3. Jag tror att ett ganska stort problem är att många nischade rollspel skrivs idag, med utgångspunkt i vad författaren egna önskemål om framförallt värld men också system utan att ta hänsyn till om idéerna slår att hos flera än de själva.

            Ingen utgår ifrån att spelet egentligen ska gå att spela utan det är själva processen att skriva sitt eget rollspel som är det viktiga inte den möjliga spelbarheten. Jag har tidigare nämnt att jag tycker att rollspelen speltestas för lite. Det jag upplever är nog just att rollspel inte är riktigt skriven till en publik.

            Där tror jag också det du säger om att arbeta i tema kommer in. Att skriva ett rollspel handlar mer om att förverkliga sina egna idéer utan inflytande från andra än att skapa en hållbar produkt. Jag ska erkänna att jag själv tänkt så.

            Lagarbetet är kanske vägen till en mer hållbart rollspel. Det är genom kompromisserna som spelbarheten kommer fram.

          4. Jag tror själv på lagarbete (leder till mer “kilo-your-darlings) och marknadstänk – dvs göra snygga, bra spel som vänder sig mot en relativt stor grupp med bra support till.

          5. Kanske är jag naiv, men eftersom rollspel tagit klivit in från grovköket in i ett relativt stiligt finrum kanske ett upprop och en typ av stöd/kvalitetsstämpel kunde funka som ett sätt att sprida idén om att en levande rollspelskultur kräver både engagemang och en aktiv insats. Vad gör var och en liksom, och vad bidrar vi som digitala infödingar med till kulturen, egentligen?

          6. Jag gillar vart du är påväg, utveckla gärna. Rollspel och spelkultur överlag är ju idag mer accepterat som någon slags kulturutövning. Hur tänker du att ett upprop / stöd / stämpel konkret skulle te sig.

            Just att marknadsföra en livskraftig hobby är för mig viktigt, också en av de orsakerna att jag tycker det nostalgiska skimret är problematiskt. Lagarbetet här är viktigt för att vi ska gå åt samma håll tror jag. En slags fortsättning på Sverok, som visserligen tar och har ett viktigt uppdrag med sin ungdomsverksamhet. Men det tar slut där, men vem fortsätter att marknadsföra och sprida rollspel som en vuxenhobby?

            Det är kanske något sådant som behövs för att lyfta fram nya spel och en hobby som både ser bakåt och framåt?

          7. Nu tänker jag bara högt här, men kanske kunde man sätta upp ett manifest, kanske av en enklare typ men som folk kan relatera till och som känns inspirerande. Detta kunde kanske i nästa visualiseras med en stämpel eller sigill, som signalerade vad man skrivit under på. Syftet är att visa att man tillhör en skara som bestämt sig för att ta en mer aktiv roll i rollspelskulturen. Jag tänker främst på den typen av sigill som ehandlare under några år tagit fram, och även om detta inte är samma sak (signalera trygghet vs ställningstagande kanske inte är en bra jämförelse) så visar man i alla fall att man anslutit sig till en ide och en grupp likasinnade.

            Sedan vet jag inte riktigt hur detta skulle följas upp, kanske i forum, kanske på konvent?

            Tankar?

          8. Jag har funderat på att arrangera en, vi kan kalla det för en workshop, för att diskutera framtidsfrågor och rollspel.

            Det kanske är lite som du tänker? En konferens kanske kan bli en startpunkt för ett bredare samarbete. Där både stora och små kanske kan samlas för att enas om en väg framåt?

            Frågan hur stort är egentligen intresset för den här typ av fora? Förutom föreläsningarna på Stockholms spelkonvent finns det någon sådan redan, om inte, kanske det borde ske om intresse finns.

          9. Det borde väl funka som ett pubmöte. Annars finns det ju funderingar på ett lyxkonvent med endast rollspel, där det också skulle funka.

          10. Men om pubmöte inte duger så finns det även planer på ett konvent kring rollspel – skulle funka våren 2012 tror jag – vi har snackat om sånt inom FL tidigare.

          11. En workshop skulle jag tycka var jättetrevlig. Jag hade tänkt att vara på GothCon i vår, så varför inte mötas upp och diskutera embryot? Är helt övertygad om att man skulle kunna hitta intressanta synergieffekter här. Måste samtidigt passa på att fråga, vilka här tillhör Fria Ligan?

          12. Allting låter prima, jag skulle dock föredra att förlägga något slags arbetsmöte utanför GothCon då det redan där är fruktansvärt tidspressat och fullt för alla.

            Jag ser gärna något slags uppstartsmöte för att kicka igång nya samarbetsformer för hur hobbyn ska gå vidare. Konvent menar jag inte alltid varit en lyckad form för att få in nya rollspelare till hobbyn.

            Å andra sidan ser jag gärna ett mindre lyxkonvent under 2012. Det kanske kan bli steg två?

          13. Vi på FL har i det tysta snackat om ett lyxkonvent -sen en tråd på rollspel.nu om att det va för lite rollspel på SSK – men att ah ett startmöte på GC låter väl superbra ändå.

            Jag har då ingen koll på hur mkt tid som går åt.

  4. Tycker nog ändå att det har varit mer liv än på många år när det gäller rollspelsmarknaden. Det var väldigt många nya aktörer på GothCon i år till exempel.

    I och för sig har vi på MylingSpel inte fått ut något rollspel i år, men å andra sidan har vi istället fått ut en hel hög moduler: Barnarov, Lancea Longini, En Garde! III spelledarskärm och Bortom: Visioner och fantasier. Dessutom har Madame de Brasillachs hemlighet och Kolonnerna gått i tryck och kommer att kunna köpas innan jul.

    Nästa är kommer vi att försöka få ut Legend och Leviathan plus ännu en hög med tillbehör till En Garde! III och Bortom.

    1. Jag har ju inte varit på GC i år (eller ever för den delen – men en dag blir det) – men vilka var de nya aktörerna – förutom de som är uppknutna till Mylingspel el nämnda i blogginlägget ovan? Jag har som sagt ingen koll 🙂

      1. Nu är det väl inte direkt någon nyhet längre, men just då kändes det som om det var högvis av folk och spel som var helt nya. I rollspelstillverkarrummet satt de vanliga: Neogames, Rävspel, Rävsvansförlag och Kaleidoskop. Utöver dem fanns där dock personerna bakom New Horizon, Lost Roads of Lociam, Sägen, Fallen Reich, Magneter och Mirakel, Lamentations of the Flame Princess och, tror det var alla.

        1. De nya aktörerna om vi kallar det så, var för mig den enskilda platsen på årets Gothcon som inspirerade mest. I april kändes branschen framåt, sedan mattas det där väl av ju längre från årets hetaste vecka man kommer naturligtvis. Förresten vad säljer hos Myling och hur det ni på framtiden i stort?

          Kosta: Du får åka med oss till Gothcon, det är ett absolut måste att besöka Gothcon som svenskt rollspelare!

          1. Fria Ligan satsar stort på Gothcon 2012 – blir kul att träffa er alla där! Kanske kan vi ses och smida planer för hur Rollspelssverige ska räddas…

          2. Fram till sommaren sålde det mesta till En Garde! III riktigt bra, och främst då regelboken. Med riktigt bra menar jag i och för sig bra för ett litet spel. Vi har nog kommit upp i ungefär en tiondel av antalet som Mutant och Drakar och demoner har sålt i senaste åren.

            Äventyren säljer inte speciellt bra, men det känns som om försäljning av dem gör att även regelboken säljer. Det återstår nu att se om fösäljningen ökar igen nu när vi precis har fått ut ett nytt äventyr. Det borde i sådana fall bevisa att äventyren faktiskt gör nytta.

            När det gäller framtiden har vi nog inte direkt någon större plan, bara att tuffa på och se till att få ut minst ett par produkter per år. Huvudsaken är att hålla marknaden levande och hela tiden se till att det finns något nytt. Jag tror att svenska rollspelsmarknaden har lidit en del de senaste åren bara för att det har tagit så lång tid mellan släppen.

            Nästa år är det i alla fall meningen att få ut rollspelen Legend och Leviathan, plus eventuellt Starchallenge. Till Bortom kommer vi med lite tur att få ut äventyrsmodulerna Noas sista drag och Anakronismer. Till En Garde! III försöker vi få färdigt kampanjmodulen Skuggor över Europa och äventyren Dårarnas ö, En hertiginnas liv och lustar och eventuellt något mer, möjligen ett häfte som tar upp skepp och sjöslag.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.