Spelledarskärmen + bortredigerat skräp?

Så varför släpps det så många spelledarskärmar när de flesta spelen idag (exklusive OSR-genren) snarare vill skapa en dialog mellan spelare och spelledare? Jag nämnde i föregående artikel att jag både tror att det beror på slentrian men också på att det är enkelt. När jag säger enkelt menar jag kanske inte billigt att tillverka utan att den innehållsmässigt framförallt är en upprepning av saker som redan stod i grundboken.

Men många grupper kanske då inte spelar med spelledarskärm, vad gör man då? Jo man inkluderar extra material! Det är ofta en ganska begränsat innehåll man får med men kanske tillräckligt för att det ska locka till sig köpare som endast är måttligt intresserad av skärmen. Det vanligaste är att det ingår ett kortare äventyr till spelledarskärmen. Spel som har inkluderat ett äventyr är exempelvis, Mutant Undergångens Arvtagare, Mutant År Noll (innehåller äventyrsplatser), Götterdämerung och kommande Symbaroum. Det är logiskt, då spelledarskärmen är den obligatoriska första produkten till rollspelen. Då kan spelledaren som köper SL-skärmen få något att spela där bakom helt enkelt.

En del rollspel inkluderar mer material än bara ett äventyr. Fantasy Flight Games har gjorts sig till mästare på detta, till både Warhammer 3ed, Warhammer 40k Dark Heresy och Star Wars Edge of Empire lanserades något som kallades Game Master’s Kit. I praktiken var det just spelledarskärmen samt ett tunt häfte med äventyr / äventyrsuppslag samt korta texter om kampanjspelande. Jag kan tycka att det är speciellt provocerande när det paketeras med namnet Game Masters Kit. Det för ju tankarna till att de ska underlätta mitt spelande när t.ex. produkten till Edge of Empire bestod av tre sidor om ärkefiender utöver det korta scenariot. Det är väl inget Game Master’s Toolkit? Det är falsk varudeklaration!

Det material som inkluderas till spelledarskärmen förutom äventyr är uppenbart i de flesta fall texter som har redigerats ut ur grundboken, troligen av platsbrist, men nu gör sitt intåg till spelledarskärmen. Dark Heresy innehåller förutom äventyr också regler för gifter, vilket låter som en modern klassiker. Regler för sjukdomar inkluderas om jag inte minns fel också i den utökade versionen av Eon. I Warhammer 3ed medföljer en 40 sidor lång bok riktad till spelledaren. Hälften av boken upptas av äventyrsuppslag medan resterande är texter som ska hjälpa spelledaren. Det är kåserande texter som inte innehåller några vettiga tips utan mer skrevs för att fylla plats. Ytterligare exempel på texter som troligen redigerats ut ur grundboken. Avslutningsvis följer en annan klassiker med nämligen ett index över grundboken. Det är väl ändå något man kan tycka borde funnits i grundboken istället? Men troligen försvann den på grund av tidsbrist eller platsbrist också.

Vad är det då som styr i kringmaterialet? SL-skärmen kommer alltid ut som första produkt efter grundboken. Tyvärr ses nog också den som ett nödvändigt ont. Man måste fylla den men något helt enkelt. Därför tar man delar av spelet som inte fick plats i grundboken. Varför är spelledarskärmen så styvmoderligt behandlad? Vore det inte bättre att skapa en mer seriös produkt? Det är klart det är bra med ett bifogat äventyr men dessa brukar tyvärr vara av ganska bristande kvalitet framförallt är det ofta alltför korta. De ska fungera som introduktionsscenarion men lämnar ofta en hel del att önska. Vore det inte bättre med ett mer utförligt scenario som en fristående produkt vid lanseringen av sitt spel? Varför känner jag mig alltid lurad när jag kommer en spelledarskärm?

Men finns det några goda exempel? Jag har ett exempel som kommer mycket nära bra och den kommer jag berätta om inom kort. Men först har ni några andra tips på bra biprodukter till spelledarskärmen?

7 thoughts on “Spelledarskärmen + bortredigerat skräp?”

  1. Jag tror att SL-skärmar är mer lättsålda än äventyr. Om inte annat så är de, för producenten, inte lika kostnads- och arbetskrävande. Mer krona per timme för producenten. Många snackar om äventyr, färre köper. Det är en ekonomisk realitet som är svår att bortse ifrån. Om producenterna (spelförlagen) verkligen tjänar på SL-skärmarna, så hoppas jag att det kommer fler, inte färre. Naturligtvis får de gärna vara bra. Kartor och handouts är något som gärna får inkluderas. Och SLP-kort.

    Om jag ska nämna en SL-skärm jag verkligen gillar så är det den till ToC. Mycket matnyttigt och välskrivet.

    1. Jag instämmer i dina tankar. Om SL-skärmen säljer så är det väl bra med detta. Men ibland känns det som en ogenomtänkt produkt. Man vill ju se flera mer genomarbetade SL-skärmar. Därför vore det roligt att höra mer om den till Trail of Cthulu, vad som gör det bra. Själv gillar jag kringgrejerna till The One Ring medan skärmen som sådan är mer bara OK (mer om detta i slutet av vecka).

  2. Jag hade i många år samma inställning till SL-skärmen som du och spelade aldrig med en sådan. Jag såg SL-skärmen som en symbol för ett föråldrat spelsätt där SL sitter på all makt och information, och spelarna maktlöst tvingas utstå hans/hennes nycker. Att ge ut en SL-skärm var heller aldrig på tal för rollspelet Svavelvinter, som bygger mycket på gemensamt skapande av berättelsen.

    Under arbetet med Mutant: År Noll tänkte jag om, åtminstone delvis – av flera skäl:
    1. SL-skärmen riktigt användbar till spelet. Vid zonkräl kan SL använda flera tabeller, och det är väldigt smidigt att ha dem framför sig.
    2. SL-skärmen har en härlig “prylfaktor”. Få fysiska saker skriker “rollspel!” lika tydligt som den – bara tärningar med fler eller färre än sex sidor är väl en tydligare symbol. Och jag älskar rollspel med prylfaktor!
    3. Det visade sig att SL-skärmen helt enkelt är något som många spelare uppskattar. Man måste inte vara maktfullkomlig för att gilla sin SL-skärm. Kanske vill man bara kunna dölja sin anteckningar utan att lägga armen över dem hela tiden.

    Vad gäller tillbehören som medföljer SL-skärmen till Mutant År Noll – zonkompendium 01 och en stor zonkarta – så håller de exakt lika hög kvalitet i text och bild som materialet i grundspelet. När vi gjorde urvalet om vilka sk “zonsektorer” som skulle hamna var så avgjorde andra faktorer: dels vilka miljöer som vi fann mest centrala för spelet, dels helt enkelt vilka texter som var färdiga först.

  3. Man kan tänka på spelledarskärmen lite som en affisch för folk som inte vill/kan/törs ha fem dvärgar och ett tvåhandssvärd på väggen.

    Eller en kuliss.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.