Skapa ösigare strider

Håll striden kort. Det går inte att känna stress över längre perioder. Alltså är jag emot lappskrivande och annat som tar tid, för det kommer göra att spelarna zonar ut av sig själva.

Berätta med inlevelse och tempo. Ge fragment istället för helheter i stridens hetta, om inte någon använder sin handling för att överblicka. “Ni hör ett öronbedövande brak…” och sedan måste spelarna aktivt söka mer kunskap.

Använd överdrifter, och beskriv tänkta utfall istället för handlingarna om din grupp är någorlunda bekväm med det. Inte “han attackerar dig” utan “han begraver svärdet till hjaltet i din mjälte”. Måleriska och drastiska beskrivningar kan mana till handling: förhoppningsvis gör det andra exemplet att spelaren är mer sugen på att parera eller på annat vis motverka den uttalade effekten.

Låt striden ha konsekvenser. Endast i tidiga tv-spel skulle draken komma på att slåss med sina klor. Och vad är svanssnärt för skitattack? Dina hjältar kommer inte använda “skallning” hellre än “magiskt svärd”. Lägg inte fingrarna i mellan, men se till att dina spelare är med på det.

Använde andra, gärna otippade färdigheter och utnyttja omgivningen. När alla spelare har 15 i kpist men 4 i simma, blir det naturligtvis mer spännande om de trillar i floden under striden.

Tänk över motståndet. De flesta spel har tips för att matcha motståndet med hjältarnas FV. Det är per definition en stressdödare. Jämför första dagen på ditt jobb med den hundraförsta. När man vet att strid är vanligt förekommande och det är tänkt att man skall gå segrande ur är det inte så jävla spännande. Därför blir – enligt min mening – strider i mysteriespel, skräckspel, drama osv så mycket mer stressigt och spännande. När spelarna gör något ovanligt, som har osäker utgång, då är det lättare att känna stress. Hot om våld kan många gånger vara mer effektfullt än våldet i sig.

Kick Ass!

Såg precis Kick-ass. Vilket jävla ös!

Den enda invändningen är de fegade ur för misären, så att filmen slutade som en ganska vanlig superhjältefilm – komplett med framgång, gadgets och “övernaturliga” förmågor. Men, denna invändning är ändå bara en liten smolk i glädjebägaren, på det hela taget.

Det är inte varje dag som man önskar att man var en elvaårig flicka, men idag är en sådan.

iDOD

Det elektroniska drakar och demoner, Riotminds så kallade bomb, har med rätta blivit ämnet på allas läppar (jfr till exempel den utmärkta bloggen piruett). Rollspelen står inför sin motsvarighet till finanskrisen. Riotminds vill skala ned, och plötsligt svallar det patriotiska blodet. Hur är det möjligt, att Sveriges stoltheter skall säljas till Kina eller sluta finnas på papper?

Continue reading “iDOD”

Legendariska och fantastiska vapen

Publicerades ursprungligen 2005-09-06

Vissa äventyr behöver speciella vapen: kanske en uråldrig yxa fylld med vampyrmagi, en lönnmördarkniv för blodsfejder, eller något annat som inte står beskrivet i regelboken. Vi har skapat en handfull nya vapen, som kan användas av din rollperson, eller som inspirationskällor för din spelledare.

Till legendariska och fantastiska vapen

Unknown Armies: Stockholm

När man anländer med hissen så stiger man av i en lobby. Där står en klockspelskvinna och låter mekanomantikern skriva in sig i liggaren. Eventuella reservationer bekräftas och under stora sammankonster bjuds man på en cigarr. Övriga lokaler är ett museum över olika fantastiska maskiner, ofullbordade ritningar och en samlingslokal där möten och föreläsningar hålls.

Publicerades ursprungligen 2005-01-27

Här presenterar Boningen kampanjmaterial till rollspelet Unknown Armies. Observera att allt material är vridet och fiktivt för att passa spelet. Om du under genomläsning tvekar över materialets äkthet var god läs ovanstående text igen.

Continue reading “Unknown Armies: Stockholm”

Migration

Den lågsamma processen att flytta material så att det återigen blir tillgängligt har påbörjats. Problemet är att allt är nytt och främmande, och allt nytt är skrämmande, så jag trevar lite i blindo här. Hungrig är jag också.

Men skam den som ger sig.