Det svarta hjärtats vilja

Jag har här i dagarna tagit paus från förberedelserna till Symbaroum-kampanjen Väktarens vrede för att läsa Det svarta hjärtats vilja. Det är en skönlitterär bok i fantasygenren som är skriven av samma person, Mattias Johnsson. Fantasy är inte något jag i normala fall läser men i detta fall tyckte jag det skulle vara intressant att göra ett undantag. Framförallt för att se om boken kunde bidra till att öka förståelsen för hur Järnringen ser på den värld som jag strax ska börja rollspela i. Jag upplever att Symbaroum delvis fått kritik för att inte i tillräcklig detalj beskriva den väldiga skog, Davokar, som spelet framförallt uppehåller sig kring. Därför såg jag detta som ett ypperligt tillfälle att få lite insyn i hur skogen och dess invånare ser ut och beter sig.

Det svarta hjärtats vilja är den andra delen i serien om Symbaroum och boken tar vid precis efter händelserna i den första delen Den eviga nattens riddare. Jag tror med fördel att boken går att läsa utan att ha bekantat sig med del ett. Även om böckerna utspelar sig direkt efter varandra så står båda berättelserna på sina egna ben och om jag har förstått det rätt kan de nog ses som två relativt fristående delar.

Vi får följa de två syskonen Vidina och Alavan och deras resa genom skogen. Deras upplevelser med skogens folk och fä blandas med att berättelsen om deras barndom vecklas ut. Såklart bär våra protagonister på ett väldigt speciellt öde, annars skulle det väl knappast vara fantasy? Boken börjar i ett fartfyllt tempo och tappar egentligen aldrig i hastighet. Det gör att berättelsen är fokuserad och aldrig tar av i någon oväntad  riktning, läsaren drivs istället hela tiden framåt med blicken mot horisonten.

Det är en kamp på liv och död som utspelar sig framför våra ögon. Huvudpersonerna framstår som kompetenta äventyrare och mot bokens slut har man samlat på sig ett sällskap som i sin uppsättning skulle kunna mäta sig med Ringens brödraskap. Protagonisterna i Det svarta hjärtats vilja påminner i mångt och mycket av en spelargrupp till rollspelet, på det viset skulle också boken lätt kunna skrivas om till en spännande rollspelskampanj. Man skulle faktiskt kunna tänka sig att böckerna om Symbaroum är skrivna med utgångspunkt i en kampanj till rollspelet.

Stämningen är becksvart och Davokar befolkas av varelser hämtade ur skräckens värld. Samtidigt är dialogen genomgående rak och enkel, vilket skapar en tydlig kontrast. Det är ett effektivt språk som förstärker känslan av handlingskraft och angelägenhet hos bokens karaktärer. Det svarta hjärtats vilja tänder till ordentligt i sina mest obehagliga miljöer. En av de episoder som berörde mig mest börjar oskyldigt, ett tillfälligt ljus i skogens nattsvarta mörker, för att sedan tvärvända och erbjuda bokens kanske mest obehagliga scener. Dessa miljöer är som hämtade ur bröderna Grimms värld i händerna på skräckmästaren Guillermo del Toro. Hade bokens huvudpersoner inte varit äventyrare med hämndbegär skulle de säkerligen blivit traumatiserade av skogens fasor istället tycks varje elakt sagoväsen öka deras nästan övernaturliga målmedvetenhet. I dessa situationer skär sig bokens raka dialog med ramberättelsen och det känns som att språket inte riktigt hör ihop med berättelsens miljöer.

Boken är skriven utifrån vad karaktärerna ser, de finns ingen utomstående berättare som kan ge oss förklara, ge kontext och överblick. Läsaren deltar istället som en tyst betraktare till syskonens upplevelser medan författaren driver oss framåt i ett vilt tempo mot berättelsens slutuppgörelse. Det gör att vi aldrig får möjlighet att stanna till och betrakta våra omgivningar. Istället manar han oss på ständigt drivna framåt av skogens alver, jättar, jättespindlar, barbarer och mörkermän. Likt en upptäcktsresande önskade jag ibland att jag hade haft möjlighet att som läsare, lära mig mer om Symbaroums dolda hemligheter men här ges inga sådana tillfällen.

Det är i bokens slutskede som berättelsen verkligen tar ordentlig fart. Miljöerna blir mer fascinerande och skräckinjagande, karaktärerna fördjupas och vi kommer verkligen nära skogens mörka sagoväsen. Vi börjar förstå dem och därmed erbjuder de också spännande ledtrådar till Davokars historia. Det är också här vid resans slut som bokens rasande tempo når sitt crescendo och vi får möjlighet att stanna upp, som boken belönar oss med ödesmättande platser, uråldriga karaktärer och en ordentlig slutuppgörelse.

Det svarta hjärtats vilja erbjuder något så ovanligt som en fantasybok med ett ordentligt slut. Visserligen ges öppningar till ytterligare äventyr och upplevelser men Det svarta hjärtats vilja är något så ovanligt som en sammanhållen berättelse i fantasygenren. Det vanliga är ju annars känslan att en berättelse inom fantasy endast kan ta slut i och med författarens tragiska bortgång (Robert Jordan) eller skrivkramp (George R.R. Martin).

Jag tror att Det svarta hjärtats vilja lämpar sig bra för en något yngre målgrupp, med sitt rappa språk och en berättelse i högt tempo. Jag kan också tänka mig att boken mycket väl skulle kunna fungera som en lämplig ingång till rollspelet Symbaroum. För egen del hade jag hoppats att boken hade gett mig mer detaljer kring världen och Davokar i synnerhet. Jag fascineras samtidigt av den känsla av obehag som jag tidvis kände under min läsning. Det är för mig ovanligt att drabbas av sådana känslor av en bok. Men det jag framförallt tar med mig är mötet med skogens uråldriga väsen. Något man kan hoppas det kommer mer av i seriens fortsättning.

Necronomicon i Sverige

Jag var på Stockholms HP Lovecraftfestival här om veckan mest för att vara nån slags Henrik Möller fanboy, men mer om det senare (eller kanske aldrig).  Det jag tänkte prata om idag är boken Necronomicon och dess historia i Sverige, efter som jag sprang på en serieitdning om just detta.

I Mohamed Omar och Rickard Fornstedts Professor Frans – Necronomicon i Upsala så finns det ett exemplar av de döda namnens bok i den grekiska översättningen utställd i ett rum på Carolina Rediviva, inte alls långt från Silverbibeln. Serien är en glad äventyrshistoria om en man som bär fez till vardag och vägrar använda mobiltelefon, hans sidekick som gillar star wars och ett antal hemska kultister.

I Björkelids Upsalasvit finns också ett exemplar av den grekiska texten i förvar hos universitet, men ligger så lite mer passande på den begränsade avdelningen, så rollpersonerna kan möjligen få en kort titt på den när de egentligen är där för att leta efter Rudbecks mindre kända skrifter.

Enligt texten Necronomicon I Sverige i nummer åtta av tidskriften Minoturen går det  – om jag kombinerar mitt minne av texten med kunskapen från wikipedia –  att belägga en svensk översättning  vars mest kända exemplar fanns i Sam J Lundwalls ägo.

En gång för många år sedan så skrev jag ett eget exemplar av Necronomicon. Med min  bästa kalligrafi textade jag på första sidan: Necronomicon – De Döda Namnens bok Så som den nedtecknats af Den Galne Arab. Översatt från grekiskan i Uppsala Stift 1731 . Insidan fyllde jag med sigill från Simons 70-talsugåva och märkliga verser att recitera. Omslaget var av riktigt slitet lila tyg. Boken hölls ihop med ett eroderande metallspänne. På framsidan klistrade jag dit en stor mystisk brosch som jag hittat på Blue Fox, där jag handlade bandtröjor och Joel köpte sin hårfärg.

Jag önskar jag hade en bild på bokjäveln, dels för att det kan vara den finaste prop jag byggt och dels för att jag misstänker att den inte är med oss längre.

Eller så letar den sakta sin väg mot Upsala.

Agenter och 90-tals nostalgi – Delta Green är tillbaka

Twin Peaks är en av mina favorittvserier, jag gillar till och med de dåliga avsnitten i andra halvan av s2. Jag har sett Fire Walk With Me flera gånger och äger essäsamlingar, den där dagboken samt såklart själva serien på både vhs, dvd och blu-ray.
Med detta sagt så vet jag inte vad jag tycker om att det ska spelas in nya avsnitt. Jag vill såklart se Agent Cooper, Sheriff Truman, dvärgen, dinern, hotellet och alla de andra igen. Samtidigt vet jag inte hur serien ska bli relevant för en ny publik. Går det inte att göra något nyskapande med en stor vision idag kanske det är bäst att låta bli.

Det är ju också klart att Arkiv X – 90 talets enskilt mest tongivande verk – också kommer med nya avsnitt (inte lika mind blowing efter som det kom en ny film så nyligen som 2008). Det blir ett tydligt mönster om vad tittaren förväntas vilja ha:

Konspirationer. Mystiska händelser. Starkt kaffe. Federala Agenter. 90-tals nostalgi.

Som ett brev på posten kom det såklart en Delta Green kickstarter också. Jag har väldigt varma minnen av spelet och äger sen tiden det begav sig både grundboken och den eftersökta coutdown-modulen (rent skryt, jag tänker inte sälja. Nej inte ens för de pengarna).

För den som har missat så är alltså Delta Green ett rollspel där spelarna arbetar som agenter av olika slag, sammansvurna i den hemliga organisationen Delta Green – som likt Arkiv X utreder sånt som är för udda för vanliga utredningar.
Det finns ett Lovcarftianskt hot i botten och millenieskiftet verkar vara sammanlänkat med en ökad mythos-aktivitet.

För mig som gammalt fan så ser det mest lockande på kickstartern utan att vara pdf:er av sånna grejer som inte gick att få tag på i Sverige på den tiden. Folk vi känner som testat de nya reglerna berömmer det nya sanitysytemet, så det ska jag passa på att läsa.

Vad fan händz? SANITY LOSS!

Det hela fick mig att tänka på Special Agent-hjälten. Till skillnad från en hemlig agent, Buffy vampyrdödaren, Sherlock Holmes eller Daredevil så har Special Agent Scully eller någon av hennes likar inga superkrafter att falla tillbaka på. 
Visst, hon är klipsk, kan dissekera en kropp och dra sin pistol snabbt men i grund och botten är hon en statsanställd vanlig människa. När den muterade svampvarelsen sprider sina sporer kan hon inte lita på en gadget, nån slags magisk hjälpare eller att hon redan ägnat åtta år till att bygga upp resestens mot just den här sporfamiljen. Hon får dra en handduk över mun och näsa och kasta sig in i ett skåp tills sporerna har lagt sig.

Jag tänker också att det är lite viktigt att hon rent ekonomiskt är i allmänheten tjänst, det är såklart många av de konspirerande männen som i skuggiga mötesrum gör upp om framtiden med Besökare, men Scully har inte korrumperats. Hon är inte driven av profetior, hämnd eller andra supermotiv utan är helt enkelt på plats för att det är hennes jobb. I alla fall till en början.
En agent av folket.

Till sist vill jag också lyfta frågan om det börjar bli på sin plats med en 90-tals modul till DG. Mycket av den undergångsstämningen som fanns i dåtidens populärkultur – det dök tex upp demoner i varenda djävla serietidning utgiven 1994-1999 – är dåligt speglat i de gamla regelböckerna och inget i kickstarter infon får mig att tro att spelet utspelar sig på sent nittiotal, snarare att året är 2016. Samtidigt är det för mig nästan omöjligt att tänka mig Delta Green i modern tid. Nittiotals modulen skulle tex kunna berätta hur gamla datorer, mobiler och faxar brukade fungera, vilket år olika platser kan förväntas ha internet, vilka låtar och filmer som låg på topplistorna, tidstypiska jobb och ha ett kort kapitel om dåtida rättsmedicin. Lite som 1920 Players Companion till CoC som är den rollspelsbok jag har haft absolut mest glädje av.

Kickstartern är superotydlig så jag har inte riktigt förstått vilket alternativ som jag ska backa. Det lär inte du heller göra. Men det går att ladda hem lite äventyr och regler i alla fall.

Varför skriver ni inte om…

Den vanligaste frågan som kommer in till Boningen, bortsett från förfrågan om att lägga upp casino-reklam, är varför vi inte gör massor av saker. Av dessa frågor kommer jag nu skapa en post, för jag kunde inte skriva tillräckligt kul om io9-artikeln om att Jake Gylldenhal är vampyr i Nightcrawler. Dessutom boede jag egentligen ägna min söndag till att jobba och få saker är lika bra på att kicka igång mitt bloggsug som när arbetet gör anspråk på min fritid.

 

Varför skriver Boningen inte…

Q:… Utlovade texter om Uppsala-sviten?
A: Hela den här posten är ett försök att dölja att jag inte lyckats skriva de texterna ännu.

Q:… fler äventyr och annat material till rollspel?
A: Olav, som är i särklass bäst av oss på det här skriver på sitt nya rollspel Blood & Bronze i stället för att skriva saker till andra spel. Johan delar hellre med sig om sina tankar till hur han närmar sig redan skrivet material och jag, Jocke, har varken disciplinen eller erfarenhet av att skriva eget material, själv.

Q:… om min nya, superhypade, kickstarter?
A: Vi skriver om crowdfunding kampanjer när vi har nått att säges om dem, eller när vi själva är överpeppade på vad som nu finansieras, eller om vi kommer på nån kul vinkel. Är den superhypad har den antagligen passerat målet för länge sen och ingen av oss är fans av andra delmål än bättre bok, bättre illustrationer och mer speltest innan tryck.

Q:… om mitt nya, helt fantastiska rollspel, min bok, mitt filmprojekt, mitt brädspel eller vad jag nu har skapat?
A: Har du övervägt att skicka oss ett recensions ex? Maila oss så kan vi prata om detaljerna.

Q:… mer om datorspel, lajv, forumrollspel, rollspelappar, krigsspel, magic eller Mad Max: Fury Road?
A: Antingen känner vi inte att vi har mer att tillföra i det här mediet, eller så saknar vi intresse/kunnskap om just ditt ämne. Har du en ide eller ett textutkast till en bloggpost om just ditt ämne och vill av nån anledning se den hos oss i stället för valfri annan plats på internet? Maila så kan vi prat om det, Isak Ström skrev tex en lång text om att spela rollspel på internet för en handfull år sen. Kanske den behöver uppdateras?

Q: … mer över huvud taget?
A: Allt sånt där går i vågor, på Boningen skriver vi när vi har tid och/eller lust. Just nu vill vi helst av allt vara lediga och umgås med våra nära och kära i det fina sommarvädret.

Också: kolla in den här teorin om att han är vampyr i den där filmen:

 

Kult – Prisoners of the Illusion, Hur missade vi det här?

Igår så skrev Krank några tankar om Kult på rollspelsforumet. Det blev högt tempo på posterna, bra teori snack och en hel del saker kom fram; Mekanurg rotade i paradox kvartalsrapporter, jag drog fram vårt gamla aprilskämt som såg mindre ut som ett skämt nu än då, folk rotade rätt på ledtrådar från internets alla hörn.

Något verkar onekligen vara i görningen.

Men det märkliga är att vi alla missat det självklara, att Kults framtid redan var tydligt utannonserad. Även med det påpekat i tråden  så tog det mig till middagstid idag och andra forumiter ungefär samma tid att komma fram till en och samma sak.

Det är inte alls så galet.

Tesen är såklart att Helmgast ger ut Kult, baserat på Robin Liljenbergs Apocalypse World hack Illusionens Fångar.

Belägg ett:

Helmgast har enligt sig själva  ett flertal hemliga projekt som ligger i startgroparna.

Belägg två:

De har råd med licensen efter Sverges Mest Framgångsika Crowdfunder.

Belägg tre:

Marco kan högst troligtvis, som brand manager på på Paradox och CEO på Helmgast, förmedla en licens till sig själv med enkelhet.

Belägg tre komma fem:

Om de mot förmodan inte har råd med licensen så är Marco gjord av pengar och kan köpa den för egna medel.

Belägg fyra:

Det har gått att läsa i över en månad att Illusionens Fångar kommer att ges ut av Helmgast i den här posten:

gast

Och så kom det sig att den största bomben i rollspelssveige briserade, utan att någon av oss märkte av det förrns långt senare.

Citat från svensk crowdfunding

Det är populärt att crowdfunda rollspel nuförtiden. Detta har inneburit att de klassiska recensionscitaten har gjorts sitt inträde i den svenska rollspelshobbyn. Ni vet de där som brukar finnas på filmaffischer tillsammans med ett betyg på fyra av fem pluppar. Här nedan är elva fina citat från den senaste vågen av finansierade spel. Jag har tagit bort namnen, infört med [hakparentes]. Ska vi leka en liten lek? Kan du gissa vilket rollspel citaten syftar på? Kan du pricka alla rätt vinner du ett fint omnämnande här på Boningen.

[XXXX] is without a doubt the most fascinating fantasty setting today. I come to think of a dozen different campaigns after one single night of sloppy reading.
– Piruett.se

Med sin inneboende skaparglädje och spännande system för världsbyggande är [rollspelet] en perfekt introduktion till rollspelshobbyn.
– Fredrik Malmberg, grundare av Äventyrsspel

We may just as well say it at once – you are going to want to buy this role playing game.
– The Game Magazine Fenix

[XXXXXX] is an exceptional roleplaying game, and if you’re the least interested in this kind of entertainment you should buy it immediately.
-Piruett.se

A better and more stylish balancing act between nostalgia and innovation the Swedish RPG scene hasn’t seen in a very long time.
-Boningen.org

This RPG is f***ing great and I recommend it to new gamers and veterans alike. Giving this game anything but the highest grade would be insane.
-Kryokinesis.se

The rules support and create campaign play. Intrigues start, threats arise, opportunities and challenges appear, without the GM having to make it all up.
– The Fenix gaming magazine

Ett glänsande spel. Äventyr där korpen flyger och vargen ylar.
– Anders Blixt, mångårig rollspelsskapare

[XXXXXX] is in its current form such a hit that it makes me utterly happy.
– Boningen.org

A combat scene is quick, fun and altogheter perfect in [XXXXXX]. If you want more detail you are welcomed to modify and destroy on your own accord. The rules work very well as intended.
– Gestaltar skiten

Jag har alltid gillat fantasyrollspelet [XXXXX], eftersom jag tycker att det är vår tids Drakar och Demoner. [Författaren] jobbar i samma anda som jag gjorde när jag skrev Expert Drakar och Demoner för precis 30 år sedan: den sagomedeltid som vi möter i filmer som Ivanhoe, Robin Hood Prince of Thieves och Ladyhawke.

– Anders Blixt

[XXXXX] is the game of the year. Yes, I am saying it as early as in September, sue me.
– Icarusdream.se

Coriolis 2.0

Det är så mycket crowdfundade rollspel på svenska marknaden just nu att det börjar bli svårt att hålla redan på saker och ting. Men jag är insett att det är så man bör göra om man vill släppa ett rollspel som någon bryr sig om 2015. Nåväl nu kommer nästa crowdfundade spel nämligen Coriolis 2.0. Denna gång blir det Fria Ligans egna version. Borta är det gamla regelsystemet som ersätts med ett nytt. Detta har varit en riktigt följetong och här tycker jag att Fria Ligan äntligen har agerat helt rätt.

För ungefär ett år sedan hade jag möjlighet att läsa en regelversion av Coriolis som använde sig av FATE-systemet. Det kändes inte alls bra, jag är glad att man övergav den idén. Istället har man valt att skapa en variant av regelsystemet som finns till Mutant År Noll. Jag tycker det är bra att man kör på en företagslinje här och försöker att återanvända regelmotorn från tidigare spel. Det är ett förhållandevis enkelt regelsystem som säkerligen kan fungera bra. Jag tror också att det kan vara ett bra försök att lura på rollspelet till personer som börjat spela rollspel igen i och med nya Mutant.

Det absolut bästa med allt det här är att Fria Ligan kan få Coriolis ur sitt system. Ärligt talat är väl Coriolis som koncept relativt passé och det finns väldigt lite nostalgi kring spelet. Jag skulle till och med säga att Coriolis var ett av Sveriges största hypebesvikelser när det kom. Förväntningarna var skyhöga efter Mutant Undergångens arvtagare och Järnringen som företag försvann i princip i samband med att grundboken släpptes.

Ingen vågade väl riktigt erkända det men spelet var väl mer eller mindre ospelbart. Därför tror jag det är bra att Fria Ligan försöker göra Coriolis i sin egen tappning. Den oupptäckta potentialen i spelet ligger så klart i miljöerna. Här har Fria Ligan en tillgång som jag upplever som helt underutnyttjad, nämligen Kosta Kostulas. Hans kreativa förmåga har princip fått ligga i träda under flera års tid då företaget ägnats sig åt Mutant År Noll, Spelet om Morwhayle och Svavelvinter istället. Det är i science fiction-genren som han kommer till sin rätt.

Därför är det så bra att arbetet med regelmotorn nu har lämnats över i Tomas Härnestams händer och att det kreativa arbetet med att skapa spelvärlden Coriolios nu kan lämnas över till Kosta Kostulas. Det är dock mycket som går emot Coriolis, därför är det spännande att Fria Ligan gör ett ordentligt försök att faktiskt göra upp med spelet och äntligen släppa något. Min förhoppning är att vi äntligen kan få se fullt utvecklat Coriolis i Fria Ligan tappning. Ett spel som är enkelt och snabbspelat, som innehåller tillräckligt med inspiration för att svänga ihop ett äventyr mellan andra större rollspelskampanjer.

Om du gillar att förboka produkter och få dem i pdf-format har du möjlighet att stödja Coriolis Kickstarter.

Ansvar och rollspel

Det har varit mycket snack på senaste om att elever i den svenska skolan ska ta sitt ansvar. Det fick mig att gräva fram en gammal tanke ur någon sedan länge död diskussion. Jag har två rollspelsperspektiv på det här med ansvar.

Vi börjar med spelledarens ansvar. Det ses ofta som ett problem att rollspelsböcker är för långa och det är mycket att läsa in sig på. Det skryts till och med en del om detta på internet, om att det är lite coolt att inte orka läsa klart rollspel, innan man sätter sig ner och spelleder. Det är som att det finns något slags självändamål att saker och ting inte ska kräva någon förberedelse. Rollspelens heta fluga ett tag var ju hela pick up and play-genren, spelledaren skulle egentligen inte behöva göra någonting. Jag tycker man ska ta sitt ansvar som spelledare här. Om du ska spelleda ett rollspel, läs igenom reglerna och lär dig dem. Om du ska spelleda en kampanj är det ditt ansvar som spelledare att du har tänkt igenom och pluggat in äventyret. Det finns liksom inga fusk här.

Om man tror att det går att kringgå förberedelserna så har man fel. Jag förväntar mig som spelare att du som spelledare faktiskt har förberett inför spelmötet. Så oavsett om du vill spela sandlåda eller rälsade äventyr, köpta kampanjer eller hemsnickrat så förbered dig väl. Det är ditt ansvar.

Det andra handlar om ditt ansvar som spelare. Det klagas ju dödsmycket på rälsade äventyr. Problemen är att man uppfattar det som ett problem att du inte får bestämma vart du ska gå. Men har du inte delvis ett ansvar som spelare att underkasta dig en berättelse? Precis som i skolbänken har du väl ändå ett ansvar att följa läraren och räkneövningarnas instruktioner? Om jag som spelare utsätter spelledaren, mina kamrater i spelgruppen och berättelsen för mina egna infall och nycker blir det inte pannkaka av allt då? Här tycker jag att man har ett ansvar som spelare att delvis acceptera berättelsens premisser. Är det så himla viktigt att jag som spelare måste få bestämma allting? Om berättelsen äger rum på floden, en historia som spelledaren vill berätta, kan inte jag vara så pass uppstyrd att jag faktiskt hoppar ombord på båten?

Delvis menar jag att det finns en missuppfattning där man sätter likhetstecken mellan karaktärsspel och totalt fria tyglar som spelare. En berättelse utan struktur blir precis som en improviserad lektion av någon obehörig lärarvikarie. Kanske rolig men i förlängning ganska ovärd och meningslös.

Kort och gott, om du ska spela rollspel så måste ni alla ta ansvar för era spelmöten. Läs på äventyr, lär dig spelreglerna och sluta sabba berättelsen.

Tyler Lives

Ibland så ser man om den gamla nittotalsrullen Fight Club. det är ett generellt påstående, jag vet. När jag ibland ser om Fight Club så känns det som att något faktiskt hände med mig för länge sen och nu är det begravt i femton år av mer eller mindre vuxet vuxenliv. Nästan utan att tänka på Tyler alls.

Dina pengar är inte värda nått här inne.

Den unge mannan med spräckt läpp vägra ta betalt för min kaffe på Ill. Det har hänt förut, men det var ett tag sen sist.

Jag är inte han, suckar jag. Det där vara bara en film. Men det spelar ingen roll, mitt kaffe kostar gratis.

Jag driver en reklambyrå. På dagarna är det möten, färger, typsnitt, skrikande logotyper i neon.
På kvällarna gör jag inget alls längre. Jag bara medicinerar och ligger på min ikeasoffa. Ser om Fight Club på netflix, tar några tabletter, somnar, sådär som man gör.

Efter som jag har internet behöver jag inte sitta och repetera bombrecept i huvudet. Det är bara att googla. Med tillräckligt bra sökningars kan man spränga vad som helst. Vi vet det för att Tyler vet det och talade om det för oss. Gång på gång.

Ibland, när man läser om hur mycket mer psykofarmaka som skrivs ut idag än för femton år sen, och hur långt ner åldrarna våra signalsubstanser måste korrigeras så tror man att allt det där faktiskt hände,och att det här är spåren.

Jag har börjat byta ut mina tabletter mot sockerpiller.

Idag fyller jag 33.

 

 

Första numret av Fight Club 2 med manus av  Chuck Palahniuk och blid av Cameron Stewart är ute nu.

Stockholms Internationella Seriefestival

Nu i helgen är det seriefestivalen SIS på Kulturhuset i stockholm (och några andra ställen i stan)

Där kommer vi att var i helgen, gå runt. Snacka med folk, bläddra i fanzines, kolla in förlagens bord, gå på nått seminarium om något (förra året såg vi bland annat Bergting prata om Lovecraft och Mats Källblad prata om klass och konst) och se presentationen Alena filmatiseringen.

Själv ser jag extremt mycket fram mot att få lägga vantarna på Lars Krans nya album Den Svarta Jorden – Vandrande Stjärnor 2, köpa in några Li Österberg serier jag saknar, kolla in alla snygga risograftryck från Peow! och bli starstruck av blandade serieskapare.

 

Den svenska seriecenen är fantastisk, kom till kulturhuset och fatta exakt hur bra alla våra lokala serieskapare är!